Veterán miliónovej ceny, roadster 300 SL, má nástupcu
Čaká túto automobilovú legendu vzkriesenie?
Na jar roku 2017 príde na trh roadster (R 190) značky Mercedes-AMG GT. Pokračuje tak silná tradícia otvoreného vysokovýkonného športového automobilu s hviezdou. Vrcholom v tejto histórii je premiéra roadstera 300 SL značky Mercedes-Benz (W 198) na ženevskom autosalóne pred 60 rokmi, 14. až 24. marca 1957. Otvorený športový automobil vystriedal úspešné kupé s krídlovými dverami 300 SL Gullwing, ktoré sa vyrába od roku 1954. Silným podnetom na vznik otvorenej verzie 300 SL bol najmä severoamerický trh. Roadster sa množstvom detailov technicky odlišuje od kupé, ktoré je zasa odvodené od úspešného pretekárskeho športového automobilu 300 SL. V súčasnosti je 300 SL roadster jedným z najprestížnejších a najvzácnejších veteránov značky Mercedes-Benz.
Čitatelia severoamerického Colliers Magazine sa pred 60 rokmi ako prví dozvedajú o novom roadsteri 300 SL Mercedes-Benz. Pretože stuttgartská automobilka umožňuje špičkovému fotografovi Davidovi Douglasovi Duncanovi predstaviť v októbrovom čísle magazínu ročníka 1956 predsériový roadster. Je to mediálny ťah, a je dobre premyslený. Pretože v Spojených štátoch je dopyt po otvorenom variante 300 SL mimoriadne vysoký. Je to dôležitý trh pre segment luxusného športového automobilu: od roku 1954 značka Mercedes-Benz vyviezla už značnú časť kupé do Severnej Ameriky, dobrých 800 z celkového počtu 1 400 vyrobených vozidiel. Duncan, ktorý sám dlhé roky jazdí na modeli 300 SL Gullwing, pre svoju obrazovú reportáž nafotil roadster konštrukčného radu W 198 v priesmyku Passo dello Stelvio a tiež v kmeňovom závode Mercedes-Benz v Sindelfingene. Definitívnu sériovú verziu potom predstavuje Mercedes-Benz v marci 1957 na Ženevskom autosalóne. Do roku 1963 vznikne celkovo 1 858 exemplárov roadstera, ktorý je od roku 1958 k dispozícii aj ako variant s odnímateľnou strechou.
Časopis Motor Revue o novom športovom vozidle píše: „Čo sa týka motora a jazdných vlastností, je 300 SL roadster niečo úplne mimoriadne.“ Magazín charakterizuje športový automobil ako „cestovný automobil pre dve osoby s výborným výkonom a jazdnými vlastnosťami“. Nielen odborná tlač je očarená otvorenou verziou kupé Gullwing. Aj médiá ako týždenník Die Zeit informujú o premiére roadstera 300 SL značky Mercedes-Benz s početnými pozoruhodnými vylepšeniami“ (vydanie z 21. marca 1957).
Tradícia roadsterov z pretekárskeho športu
Model 300 SL dosahuje v roku 1952, v prvej motoristickej sezóne stuttgartskej automobilky po skončení druhej svetovej vojny, veľkolepé úspechy. Od neho je preto odvodená aj sériová verzia 300 SL Gullwing (W 198), ktorú Mercedes-Benz prezentuje vo februári 1954 v New Yorku na International Motor Sports Show spolu s prototypom 190 SL (W 121).
Už čoskoro je zrejmé, že trh má veľký záujem aj o otvorenú verziu vysokovýkonného športového automobilu. Dňa 20. februára 1954 preto vedúci skúšok karosérií závodu v Sindelfingene, Karl Wilfert, požaduje vývoj roadstera 300 SL ako skúšobného vozidla. Friedrich Geiger, prvý vedúci dizajnovej oblasti v Sindelfingene, vtedy ešte nazývanej štylistika, už 5. mája 1954 predvádza prvé návrhy. Geiger neskôr vyvíja aj vhodnú odnímateľnú strechu, ktorá dostáva siluetu kupé.
Zelená pre roadster
2. júna 1954 dáva predstavenstvo zelenú výrobe dvoch skúšobných a jedného predvádzacieho vozidla. V novembri 1954 sa sériová výroba vozidla predbežne ešte odsúva. Napokon 26. júla 1955 predstavenstvo rozhodne: „Je rozhodnuté, že bude postavený 300 SL roadster s nasaditeľnou strechou kupé a ak to bude potrebné, zamestnáme aj ďalších ľudí,“ uvádza sa v zápise zo zasadania predstavenstva.
Ďalší vývoj premeny kupé na roadster je spojený s niektorými technickými zmenami. Inžinieri musia zmeniť najmä rúrkový rám. Ten na základe svojej vysokej konštrukcie vyžaduje na bokoch kedysi typické krídlové dvere kupé. Teraz je rám na oboch stranách karosérie s vysokými nákladmi skonštruovaný nanovo, aby bez zmeny svojej vysokej odolnosti voči krúteniu umožnil použitie klasických dverí. Rám je upravený aj vo svojej zadnej časti: na jednej strane tak vzniká miesto na montáž jednokĺbovej kyvadlovej nápravy s kompenzačnou pružinou, na druhej strane je vytvorený prakticky využiteľný batožinový priestor. Roadster má napokon oveľa viac ako kupé zaujať úlohu športového cestovného automobilu so zachovaním tradície luxusného modelu 300 S značky Mercedes-Benz. Zmeny vedú k zvýšeniu hmotnosti vozidla približne o 120 kilogramov.
Jazdné vlastnosti roadstera nadchýnajú. V správe zo skúšky inžiniera Mercedes-Benz Ericha Waxenbergera sa napríklad uvádza: „300 SL roadster s jednokĺbovou zadnou nápravou a kompenzačným pružením má so športovými pružinami a tlmičmi podstatne lepšie jazdné vlastnosti ako 300 SL kupé s dvojkĺbovou zadnou nápravou. Značná tendencia pretáčavosti bola zmenená na miernu nedotáčavosť, takže v tomto vozidle možno v priebehu krátkeho času bezpečne jazdiť na maximum. Podľa údajov pána [Rudolfa] Uhlenhauta a pána [Karla] Klinga je 300 SL roadster svojimi jazdnými vlastnosťami niekde medzi pretekárskym automobilom Grand Prix a 300 SLR.“ Sotva môžu otcovia strieborných šípov vystaviť športovému automobilu lepšie vysvedčenie. V marci 1961 je podvozok opäť zlepšený zavedením kotúčových bŕzd na všetkých štyroch kolesách.
Motor preberajú inžinieri najskôr bez zmien z kupé. Trojlitrový šesťvalcový radový motor M 198 so vstrekovaním benzínu a s výkonom 158 kW (215 k) má blok zo sivej liatiny. Na jar 1962 je nahradený hliníkovým blokom valcov, ktorý je ľahší o 44 kilogramov.
Okrem vypustenia strechy sa dizajn roadstera odlišuje od kupé rozličnými detailmi. V prednej časti vykazuje otvorený športový automobil zvislo stojace svetelné jednotky. Zlučujú svetlomety, hmlové svetlomety a smerovky pod jedným spoločným krycím sklom. Tento prvok je v nasledujúcich rokoch charakteristický pre vzhľad osobných motorových vozidiel značky Mercedes-Benz. Konštrukčne je nutná skladacia sklápacia strecha, ktorú vyvíja Friedrich Geiger. Vďaka svojej jednoduchej obsluhe je považovaná za najrýchlejšie ručne otváranú a zatváranú sklápaciu strechu svojej doby. Po otvorení sa ukryje pod krytom z plechu. Jeden a pol roka od uvedenia roadstera na trh je k dispozícii aj od začiatku plánovaná odnímateľná strecha.
Športové vlastnosti v génoch
300 SL roadster dôsledne pokračuje v tradícii športového SL značky Mercedes-Benz, ktorá sa v roku 1952 začala pretekárskym športovým automobilom 300 SL (W 194): pre sezónu 1957 vznikajú na báze otvoreného športového automobilu dve vozidlá s označením 300 SLS, ktoré sú použité v severoamerických majstrovstvách športových automobilov. Každé z týchto špeciálnych vyhotovení je v porovnaní so sériovou verziou o 337 kilogramov ľahšie a má motor s výkonom zvýšeným na 173 kW (235 k). Paul O’Shea, ktorý už v rokoch 1955 a 1956 dokázal s Gullwingom vyhrať majstrovstvá v kategórii D, získal titul s 300 SLS tretí raz po sebe. V skorých 60. rokoch 20. storočia štartujú Eberhard Mahle a Gunther Philipp s roadsterom 300 SL na pretekoch športových automobilov.
Športový výkon dokazuje aj sériová verzia, ktorá je k dispozícii vo viacerých nastaveniach prevodovky. V novembri 1958 dosahuje 300 SL roadster s najdlhším dodávaným prevodovým pomerom i=3,25 počas jazdných skúšok s pretekárskym sklom a zakrytým sedadlom spolujazdca na diaľnici Mníchov–Ingolstadt priemernú rýchlosť 242,5 km/h. Meranie času preberá vtedy hlavné oddelenie športového klubu ADAC. 8. februára 1963 posledný z 1 858 vyrobených roadsterov 300 SL opúšťa montážny pás v závode Sindelfingen.
Dnes patrí 300 SL roadster medzi najprestížnejšie a najcennejšie vozidlá značky Mercedes-Benz. Výborne zachované a najmä originálne vozidlá dosahujú na trhu ceny výrazne nad hranicou jedného milióna eur. Táto trhová situácia odzrkadľuje obľúbenosť a súčasne zriedkavosť roadstera 300 SL. A predsa má ALL TIME STARS, systém obchodovania s vozidlami Múzea Mercedes-Benz, znovu a znovu v ponuke výnimočné exempláre. Alternatívou je zreštaurovanie existujúceho roadstera 300 SL v závode prostredníctvom Mercedes-Benz Classic: presne podľa originálnej špecifikácie – lepšie to už ani nejde.
Zdroj: Tlačová správa spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o s právami vyhradenými na uverejnenie spravodajstvom Prepriemysel
[TheChamp-Sharing]