Regenerácia DPF: Ako jazdiť, aby ste neudusili vlastné auto?
Regenerácia DPF: Ako jazdiť, aby ste neudusili vlastné auto?
Filter pevných častíc je pre moderné dieselové autá tým, čím sú pľúca pre človeka – bez neho by každé zrýchlenie vyfúklo do vzduchu sadze také husté, že by sa cez ne dalo rezať nožom. Tento ekologický strážca však nie je nesmrteľný. Ak sa oň nestaráte správne, rýchlo sa upchá a namiesto plynulej jazdy zažijete nepríjemnú symfóniu kontroliek, ktoré signalizujú problém.
Ako sa teda vyhnúť predčasnému upchatiu DPF? Stačí dodržiavať niekoľko zásad a vaše auto nebude potrebovať nový filter pevných častíc. Poďme na to.
Jazdite tak, aby filter mohol dýchať
Predstavte si, že si kúpite luxusné kožené topánky, ale rozhodnete sa v nich chodiť len po blate. Čo sa stane? Rýchlo sa zničia. A rovnako to funguje s DPF – ak svoje dieselové auto používate iba na krátke mestské trasy, filter nemá šancu sa správne regenerovať.
Ako spustiť účinnú regeneráciu DPF? Celý proces prebieha pri vyšších teplotách, keď sa nahromadené sadze spaľujú na jemný popol. Na to však potrebujete aspoň raz týždenne vybehnúť na diaľnicu a udržať stabilnú rýchlosť okolo 100–120 km/h po dobu 15 až 30 minút. Len tak sa filter sám prečistí. Ak jazdíte výhradne po meste, váš DPF sa zaplní rýchlejšie, než by ste si priali.
Netankujte lacné „blato“ – palivo rozhoduje
Diesel nie je len diesel. Lacné palivo môže obsahovať viac nečistôt a síry, čo vedie k rýchlejšiemu upchávaniu DPF. Prémiové palivá obsahujú aditíva, ktoré podporujú čistejšie spaľovanie a tým aj dlhšiu životnosť filtra.
Ppoužívanie kvalitného paliva predlžuje životnosť DPF až o 30 %. Ak preto chcete svoj filter udržať v kondícii, oplatí sa investovať do lepšej nafty – lacné palivo vás môže neskôr stáť stovky eur na výmene filtra.
Pozor na olej – správna voľba je základ
Motorový olej je pre dieselový motor ako krv pre organizmus. A rovnako ako nesprávna strava upcháva cievy, nesprávny olej môže rýchlo zničiť DPF. Používajte vždy olej s nízkym obsahom sulfátového popola (Low SAPS), ktorý je špeciálne určený pre motory s DPF filtrom.
Bežné oleje totiž produkujú viac popolčeka, ktorý sa postupne usadzuje v DPF a znemožňuje jeho správnu regeneráciu. Ak si nie ste istí, ktorý olej je pre vaše auto vhodný, riaďte sa odporúčaním výrobcu – alebo riskujete drahú opravu.
Zvážte správny štýl jazdy – diesely neznášajú „leňošenie“
Ak jazdíte štýlom „babička na nedeľnej omši“, vášmu DPF filtru to rozhodne neprospeje. Diesel potrebuje dynamickú jazdu, vyššie otáčky a pravidelné dlhšie trasy.
Nízke otáčky a krátke trasy znamenajú, že sa motor nikdy poriadne nezahreje, sadze sa hromadia a regenerácia neprebieha správne. Ak teda chcete, aby vaše auto slúžilo dlho, občas mu doprajte jazdu na vyšších otáčkach – nie je to len o výkone, ale aj o zdraví filtra.
Ak sa rozsvieti kontrolka, nezúfajte – ale ani neignorujte
Keď sa na palubnej doske objaví varovná kontrolka DPF, auto vám signalizuje, že regenerácia neprebieha správne. V tej chvíli máte ešte šancu situáciu zachrániť.
- Ak je filter len mierne zanesený, stačí dlhšia jazda pri vyšších otáčkach, aby sa sadze vypálili.
- Ak ignorujete varovanie a jazdíte ďalej ako keby sa nič nedialo, filter sa upchá natoľko, že ho už nevyčistíte a bude potrebná výmena.
Nového filtra pevných častíc cena sa pohybuje od 500 do 3000 € v závislosti od značky a modelu auta. V porovnaní s tým je preventívna jazda po diaľnici doslova zadarmo.
Takže, čo si dnes vyberiete? Krátke popojazdy v meste, ktoré zabijú váš DPF, alebo svižnú jazdu, ktorá ho udrží v kondícii? Rozhodnutie je na vás – a na vašom plynovom pedáli.
Zdroj obrázka: Jürgen Fälchle/adobe.stock.com