Rasa je vodíkom poháňané auto, ktoré chce poraziť Teslu
Zatiaľ, čo automobilky sa snažia vyvinúť ďalšiu generáciu elektromobilov, britská firma má iný nápad. Riversimple dúfa, že ich dvojmiestne, vodíkom poháňané auto, ktoré spája futuristický dizajn v kombinácii s retro prvkami, by mohlo ponúknuť dostupnú alternatívu k elektromobilom.
Waleská spoločnosť vytvorila auto menom Rasa. Údajne spotrebuje 1,5 kg vodíka a má dojazd 300 míľ (482 km). Vozidlo bolo vytvorené inak, ako klasické autá na trhu. Má napr. motor na každom kolese.
Je poháňané reverznou elektrolýzou. Vodík a kyslík v kombinácii vytvárajú elektrinu a voda je vedľajší produkt, ktorý odkvapkáva z výfuku.
„Všetky veľké automobilky vytvárajú vodíkové autá, snažia sa ale prispôsobiť technológiu do áut, ktoré už existujú. A všetky efektívne vytvárajú autá, ktoré vytvárali počas posledných 100 rokov. Benzínový motor sme vybrali a namiesto neho sme vložili palivový. Začali sme s čistým hárkom papiera,“ povedal Hugo Spowers, zakladateľ Riversimple, v rozhovore pre CNBC.
Auto Riversimple sa snaží konkurovať iným vodíkovým modelom ako Toyota Mirai, ale taktiež i elektromobilom, ako je Tesla a ďalšie veľké automobilky. Dúfa, že k tomu pomôže jeho biznis model. Riversimple nedovolí nikomu vlastniť ani jedno auto. Namiesto toho umožní ľuďom mesačne platiť za jazdu autom. Poplatok taktiež zahŕňa doplnenie vodíka, ako aj poistenie.
„Je to skôr mobilný telefón. Ide o jednoduchý priamy debet, ktorý pokrýva všetky prevádzkové náklady. Zahŕňa poistenie a dokonca i palivo. Kompletne však mení model auta, ktorý vytvárame, pretože je aktívom na našej súvahe a čím dlhšie ho udržíme generovať zisk, tým lepšie a výkonnejšie to bude, pričom má taktiež nižšie náklady na udržovanie,“ tvrdí Spowers.
Rasa má dojazd 300 míľ (482 km) v porovnaní s Tesla Model S, ktorá má 335 míľ (539 km). Spowers však tvrdí, že energetická efektívnosť je lepšia na vodíkovom aute.
„Energetická efektívnosť je pravdepodobne jedna metrika, ktorú musíme v budúcnosti dohnať. Batérie sú veľmi ťažké a efektívnosť auta záleží zväčša od veľkosti auta. Batérie sú veľmi dobré pre krátke dojazdy. Ale okolo 100 alebo 120 míľ (160 – 193 km), veríme, že dokážeme vytvoriť efektívnejšie vodíkové auto, než batériové auto. A pokiaľ ide o 300 (482 km) alebo 400 míľ (643 km), je to efektívnejšie,“ povedal Spowers pre CNBC.
Riversimple v súčasnosti vyrába niekoľko áut s cieľom vyrábať masovo do roku 2020. Pre zaujímavosť, Spower povedal, že spoločnosť sprístupní svoju technológiu ako open source, čo znamená, že iné automobilky ich môžu teoreticky odkopírovať. Zakladateľ povedal, že to nie je problém, keďže trh je dostatočne veľký.
„My chceme, aby sa tie štandardy stali všadeprítomnými. Využívame iné palivové články. Chceme, aby nás ľudia kopírovali efektívne, vytvárame iné autá pre priemysel a chceme autá vyrábať v objemoch, aby sme znížili naše náklady,“ tvrdí Spowers.
Pekné slová od spoločnosti, uvidíme teda, čo z nich napokon. O vodíkový pohon je v posledných rokoch celkom rušno. Najprv sa Toyota snažila vyvinúť vodíkové auto a konkurovať ním elektromobilom. Výskum však trval priveľmi dlho a nakoniec sa japonská automobilka rozhodla začať s predajom elektromobilov. Ďalej tu je Nikola One, vodíkový nákladiak, ktorý už začal prijímať objednávky. Ten vyzerá celkom nádejne, opäť si však treba počkať na realitu.
zdroj fotografie: cnbc.com
zdroj: cnbc.com, Zdroj titulnej fotografie: cnbc.com
[TheChamp-Sharing]