Priamy vlak z Londýna do Číny dokončil svoju 12 000 km dlhú cestu. Čo viezol?
Prvý nákladný vlak na spojení Londýn-Čína dorazil do východného čínskeho mesta Yiwu potom, čo prešiel 12 000 kilometrov, čím sa stal druhou najdlhšou cestou vlakom na svete.
Táto cesta je najnovšou snahou v Číne posilniť obchodné trate so západnou Európu spolu s modernou „hodvábnou cestou“. Najväčšia obchodujúca krajina na svete spustila „One Belt, One Road“ stratégiu v roku 2013 a investovala odvtedy milióny do konštrukcií rozsiahlych infraštruktúr.
Vlak, ktorý bol naložený whisky, detským mliekom, farmaceutickými prostriedkami a strojmi, odcestoval z Londýna 10. marca a prešiel cez Francúzsko, Belgicko, Nemecko, Poľsko, Bielorusko, Rusko a Kazachstan počas svojej dvadsaťdňovej cesty pred príchodom do Yiwu vo východnej provincii Zhejiang, významným veľkoobchodným centrom pre malé spotrebiteľské tovary.
Nová cesta je dlhšia než známa Ruská Transibírska magistrála, je však o 1000 km kratšia než rekordná trať Čína-Madrid, ktorá bola otvorená v roku 2014.
Londýn je 15. mestom, ktoré bolo spojené na nákladnej siete poskytovanou štátnou čínskou železničnou spoločnosťou, ktorá tvrdí, že jej služby sú lacnejšie než letecký transport a rýchlejšie, než lodný transport, konkrétne o 30 dní. Prvá cesta však trvala o dva dni dlhšie, než sa očakávalo, z pôvodných 18 dní to bolo teda 20 dní.
Vlak, pomenovaný East Wind (východný vietor) mal menšiu nákladnú kapacitu – iba 88 kontajnerov, v porovnaní s 10 000 – 20 000 kontajnermi, ktoré môže nosiť loď.
Je nejasné, koľko to celé bude stáť a niektorí experti spochybnili, či bude mať ambiciózny projekt ekonomický zmysel.
„Je ťažké v tejto fáze povedať, aká bude ekonomická návratnosť, keďže ekonomické výhody prídu v dlhodobom čase. Avšak, vlak je v mnohých aspektoch pohodlnejší a flexibilnejší. Môže vykonať niekoľko zastávok a tak vyzdvihnúť alebo vyložiť určitý tovar. Vlaková preprava je taktiež menej ovplyvnená počasím. Preto tu je priestor pre vlakovú prepravu tovaru,“ tvrdí He Tianje, oxfordský ekonóm Hong Kongu.
Čína už má priame spojenie vlakovej prepravy s Nemeckom, najväčšou ekonomikou Európy. Jedna cesta smeruje z čínskeho megamesta Chongqing do Duisburgu, mesta zameraného na výrobu ocele, ktoré je jedným z najdôležitejších centier prepravy a komercie v Nemecku. Druhá cesta smeruje od Pekingu, hlavného mesta Číny, do Hamburgu, druhého najväčšieho mesta Nemecka.
Približne 80 % svetového obchodu je prepravovaný morom, keďže vlaková preprava čelí technickým a byrokratickým problémom, ktoré sa menia v krajine. Lokomotíva a vozne East Wind sa museli meniť počas cesty kvôli väčšiemu rozchodu železničnej trate v bývalom Sovietskom zväze.
zdroj fotografie: pexels.com
zdroj: businessinsider.com, zdroj titulnej fotografie: businessinsider.com
„Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme“
[TheChamp-Sharing]