Nórsko dosiahlo cieľ znížiť emisie z uhlíka v doprave o 3 roky skôr, než plánovalo
V roku 2012 si Nórsko stanovilo ambiciózny cieľ pre emisie z dopravy. Rozhodlo sa, že 85 gramov CO2/km bude oficiálny cieľ pre rok 2020. Posledné štatistiky zverejnené nórskou spravodajskou televíziou NA 24 ukázali, že cieľ bol nielen splnený ale dokonca i prekonaný v roku 2017, celé 2 roky pred deadlinom.
5 rokov dozadu v roku 2012 sa 85 gramov/km považovalo za agresívny, ak nie úplne nerealistický cieľ. Bolo to o 10 g/km menej, než je štandard nastavený Európskou Úniou, ktorý sa taktiež považoval za priveľmi optimistický. Avšak vzostup elektromobilov, naštartovaný Teslou a štedrými štátnymi dotáciami, to umožnili.
Podľa Road Traffic Advisory Board, priemer všetkých nových áut predaných v Nórsku bol 82 g/km. V decembri číslo spadlo na 74 g/km, vďaka nárastu predajom Tesly ku koncu roka. Ježiško bol zrejme štedrý.
Príčinou však mohol byť aj rozruch ohľadom nórskej vlády, ktorá chce prerobiť štátne dotácie pre elektromobily, kvôli čomu by mohli narásť náklady na nákup a vlastníctvo Tesly. Ku koncu tieto návrhy nikdy neprešli, avšak ľudia aj tak kupovali Tesly ako teplé rožky.
Nórsko nemá enormný automobilový trh. Ford predá viac pickup nákladiakov za týždeň, ako škandinávska krajina za rok. Aj tak bol však rok 2017 tretím najväčším v rámci predaja automobilov v histórii pre Nórsko s celkovým počtom 158 650 predaných vozidiel. Z toho tvorilo 25 % elektromobilov a 27 % hybridov.
Diesele, ktoré kedysi jazdili všade po Nórskych cestách, rovnako ako inde v Európe, sa prepadli na posledné miesto v predaji. Za minulý rok sa predalo menej dieselov než batériových elektromobilov.
Tesla Model X je populárna v Nórsku, pretože jej SUV vlastnosti umožňujú prenášať lyže, tobogany, snežnice, deti a sobie krmivo cez fjordy alebo lesy do domčekov, kde Nórovia trávia pravidelne čas. Je to štvrtý najlepšie sa predávajúci model v celej krajine, Model S je 8. najpopulárnejší. A hoci BMW i3 je druhým najlepšie predávajúcim sa modelom, nedá sa argumentovať, že bez Tesly by i3 existovalo.
Predaje elektromobilov v Nórsku
Sú lekcie o tom, čo iniciatívne programy dokážu urobiť pre čistú dopravu. Áno, tieto programy sú drahé, kvôli čomu sa niekoľko ľudí ohradilo, avšak ku koncu sa treba pozrieť na to, že Nóri budú v súčasnosti a do budúcna profitovať zo zdravotných výhod, ktoré prichádzajú s dýchaním čistejšieho vzduchu.
Možno je ťažké dať cenu na takéto výhody, avšak pre ľudí žijúcich dlhší a zdravší život je cena nevyčísliteľná.
Vývoj CO2 v Nórsku
zdroj fotografie: cleantechnica.com
zdroj: cleantechnica.com, zdroj titulnej fotografie: cleantechnica.com
[TheChamp-Sharing]