Jubileá airbagov: airbag spolujazdca slávi 30 rokov, okenný airbag 20 rokov
Naša bezpečnosť v autách oslavuje okruhliny
Nové rozmery pasívnej bezpečnosti
Vozidlo značky Mercedes-Benz nikdy nebolo dosť bezpečné. Preto stuttgartská značka neustále vyvíjala pokrokové technológie airbagov. Prvým veľkým míľnikom bol airbag vodiča v roku 1981. Pred 30 rokmi na jar v roku 1988 oslávil svoju premiéru rovnako v konštrukčnom rade 126 významný krok, akým bol airbag spolujazdca.
Odvtedy ich nasledovali ďalšie ochranné vzduchové vaky ako prvky pasívnej bezpečnosti vozidla. Okrem iného bol pred 20 rokmi v Triede E konštrukčného radu 210 predstavený okenný airbag. Dnes sú početné airbagy neoddeliteľnou súčasťou komplexnej koncepcie bezpečnosti od značky Mercedes-Benz.
Ochranné vzduchové vaky v príručnej odkladacej skrinke a v ráme strechy slávia narodeniny: airbag spolujazdca už 30 rokov a okenný airbag už 20 rokov patria k neustále rastúcej rodine týchto potenciálne život zachraňujúcich komponentov vo vozidlách značky Mercedes-Benz.
Systém ako súčasť integrovanej bezpečnosti dnes zahŕňa až 12 rôznych airbagov v rámci jedného osobného vozidla. Siahajú od airbagu na ochranu kolien cez airbag bezpečnostného pásu v oblasti zadných sedadiel až po bočný airbag na ochranu hrudníka a panvy.
Vývoj airbagu v rámci značky Mercedes-Benz začal už v roku 1966, príslušný patent (patent č. DE 21 52 902 C2) ohlásila spoločnosť v októbri 1971. Ako prvé sériovo vyrábané riešenie sa v roku 1981 v Triede S konštrukčného radu 126 zaviedol airbag vodiča. Zaznamenal tak míľnik v oblasti pasívnej bezpečnosti od značky Mercedes-Benz. Táto inovácia sa pre svoj podstatný význam rýchlo uchytila v celom automobilovom odvetví.
Základný princíp prvého airbagu prešiel dodnes len pár zmenami: snímače spúšťacieho zariadenia zaznamenajú mimoriadne výrazné spomalenie typické pri nehodách a aktivujú mechanizmus airbagu. Pritom sa vo vyvíjači plynu nárazovo uvoľní dusík. Plyn nafúkne textilnú štruktúru v tvare vankúša vyrobenú z polyamidovej tkaniny s vnútorným pogumovaním na airbag. Tento ochranný vzduchový vak tlmí pohyb ľudského tela a spolu s bezpečnostným pásom (s napínačom bezpečnostného pásu a obmedzovačom sily pásu) znižuje pohybovú energiu, ktorá sa vytvára pri náraze.
Dnes sú mnohé predné airbagy adaptívne prispôsobené: neiniciujú sa naraz, ale v dvoch fázach. ich účinok sa tak prispôsobí závažnosti kolízie, ktorú predpovedali snímače vozidla.
Dôsledné vylepšovanie
Jubileá airbagov z rokov 1988 a 1998 dokazujú tradíciu neúnavného výskumu bezpečnosti vozidla u značky Mercedes-Benz. Od úspešného zavedenia airbagu vodiča v roku 1981 značka zo Stuttgartu totiž neustále zdokonaľuje princíp bezpečnosti. Inžinieri okrem iného prispôsobili airbag rôznym oblastiam vozidla a scenárom nehody. Ako prvý z tejto neustálej práce na výskume profitoval spolujazdec: airbag spolujazdca bol prvkom pasívnej bezpečnosti, ktorý vtedy neponúkal žiadny iný výrobca automobilov na svete. Bol predstavený v septembri 1987 ako mimoriadna výbava pre sedany a kupé Triedy S.
Po premiére vo vyššej triede začiatkom roka 1988 bol od jesene toho istého roku dostupný ako prvok mimoriadnej výbavy aj pre vyššiu strednú triedu konštrukčného radu 124. Od augusta 1994 patrí v mnohých osobných vozidlách značky Mercedes-Benz spolu s opierkami hlavy v oblasti zadných sedadiel k sériovej výbave. V Triede S a pre športové vozidlá SL sa už od roku 1992 dodáva sériovo.
Prvý airbag spolujazdca pred 30 rokmi ešte zaberal priestor celej príručnej odkladacej skrinky. Nakoniec mal v nafúknutom stave objem 170 litrov. Zmenšovanie komponentov čoskoro umožnilo výrazne menšie jednotky airbagu. To vytvorilo predpoklad na to, aby sa technológia ochranného vzduchového vaku mohla použiť aj na iných miestach v interiéri vozidla. Vývojári sa o to snažili preto, lebo čelná kolízia, pri ktorej sa priamo smerom dopredu zrýchľujú telá vodiča a spolujazdca, je len jedným z početných scenárov nehody.
Na ochranu cestujúcich zboku sa zameral bočný airbag, ktorý bol predstavený už v roku 1993 a od roku 1995 dostupný v Triede E. Túto oblasť chráni aj okenný airbag, ktorý značka Mercedes-Benz predstavila v roku 1998. Pri bočnom náraze sa rozvinie ako záves pozdĺž bočných okien. Tak dokáže pri bočnom náraze výrazne znížiť riziko zranení hlavy vodiča a spolujazdca, ako aj cestujúcich na krajných zadných miestach na sedenie. Vo zvinutom stave je okenný airbag uložený hore v ráme strechy.
V Triede E konštrukčného radu 210 bola táto svetová novinka dostupná od júla 1998 ako mimoriadna výbava. V Triede S konštrukčného radu 220, ktorá bola v ponuke od jesene 1998, sa nový okenný airbag od začiatku ponúkal ako súčasť sériovej výbavy.
Ďalšími inováciami v oblasti vývoja airbagov značky Mercedes-Benz boli bočný airbag na ochranu hlavy a hrudníka (2001), airbag na ochranu kolien (2009), ako aj bočný airbag na ochranu hrudníka a panvy, airbag bezpečnostného pásu a airbag vankúša sedadla (2013). Značka Mercedes-Benz od začiatku jasne dokazuje, že airbagy nenahrádzajú funkciu bezpečnostných pásov ako najdôležitejšieho záchytného systému.
V mnohých ohľadoch sa obe technológie navzájom dopĺňajú a tým spoločne zvyšujú úroveň bezpečnosti. Už niekoľko rokov používajú vozidlá značky Mercedes-Benz kombináciu oboch prvkov pasívnej bezpečnosti: beltbag pre cestujúcich na zadných miestach na sedenie, ktorý bol predstavený v roku 2013, je airbag integrovaný do bezpečnostného pásu.
Zdroj: Tlačová správa spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.
[TheChamp-Sharing]