Elektrické lietadlá sú ďalším The Next Big Thing
Budúcnosť elektrických lietadiel sa zdá byť ďaleko a predsa celkom blízko. Najlepším porovnaním je situácia s elektromobilmi v roku 2008. Rovnako, ako vtedy 10 rokov dozadu, koľko ľudí si vlastne uvedomuje dôležitosť elektrických lietadiel a najnovších vedeckých prelomov?
Súčasná situácia s lietadlami je na tom podobne, ako s telefónmi na prelome tisícročia. Dnešné smartfóny dokážu však viac, než len telefonovať, čo bude rovnaký prípad aj pri elektrických lietadlách. Softvér, počítačové dosky a augmented ovládanie, sa budú využívať viac, než len na pohon a budú to robiť s presnosťou, bezprostrednosťou, výkonnosťou a odolnosťou, ktoré sú v mechanických systémoch doposiaľ neznáme.
Hlavné benefity v elektrickom pohone lietadiel spočívajú vo vysokom výkone v akejkoľvek výške. Ďalej, elektrické lietadlá dokážu vyprodukovať veľké množstvo točivého momentu pri vzlete a zároveň sú pri pristávaní tichšie.
Pri odstránení trysiek vstupného vzduchu a iných otvorov to znamená, že elektrické motory sa môžu nastaviť kdekoľvek, čo je veľká pomoc pri znižovaní odporu. Netreba zabúdať ani na jednoduchosť elektrického motora, ktorý si vyžaduje nižšiu údržbu a má takmer nulové emisie. A práve vďaka tomu sa spoločnosti zaujímajú o túto technológiu.
Batériová technológia sa za posledných 20 rokov zlepšila o 3-5 % ročne. Preto by sme komerčné elektrické lietadlá mali vidieť v priebehu nasledujúcej dekády.
zdroj fotografie: cleantechnica.com
Veľká elektrická letecká rodina
Bye Aerospace z Denver si myslí, že funkčné elektrické lietadlá sú blízko. Dvojmiestne elektrické lietadlo Sun Flyer od Aerospace, ktoré bude nasledované 4-miestnym, nedávno dokončilo svoje prvé testovacie lety. E-lietadlo má stáť od 289 000 po 389 000 dolárov (244 368 – 328 924 eur) , v závislosti od nastavenia sedadiel. Spoločnosť tvrdí, že doposiaľ prijala 121 depozitov.
Ďalej je tu NASA, ktorá testuje elektrické konverzie od talianskeho Tecnam P2006T s menším, vysoko zaťaženým krídlom, v ktorom budú umiestnené dva elektrické výklopné motory a vrtule. Lietadlo bude mať okolo 12 malých elektromotorov s nastaviteľnou päťčlennou podperou, ktoré sa preklopia a umiestnia pri lete do podpalubia. X57 malo doposiaľ maximálnu rýchlosť 172 míľ/h (276 km).
Boeing, Airbus, Bye Aerospace, Hamilton aEro, Pipistrel, Lilium sú všetko spoločnosti, malé i veľké, ktoré konajú dnes a snažia sa stať súčasťou zajtrajšieho odvetvia elektrických lietadiel. Akákoľvek letecká spoločnosť, ktorá dnes neinvestuje do elektrických lietadiel totiž žije v dobe kamennej.
zdroj fotografie: cleantechnica.com
zdroj: cleantechnica.com, zdroj titulnej fotografie: cleantechnica.com
[TheChamp-Sharing]