Elektrické lietadlá sú ďalším The Next Big Thing

Budúcnosť elektrických lietadiel sa zdá byť ďaleko a predsa celkom blízko. Najlepším porovnaním je situácia s elektromobilmi v roku 2008. Rovnako, ako vtedy 10 rokov dozadu, koľko ľudí si vlastne uvedomuje dôležitosť elektrických lietadiel a najnovších vedeckých prelomov?

Súčasná situácia s lietadlami je na tom podobne, ako s telefónmi na prelome tisícročia. Dnešné smartfóny dokážu však viac, než len telefonovať, čo bude rovnaký prípad aj pri elektrických lietadlách. Softvér, počítačové dosky a augmented ovládanie, sa budú využívať viac, než len na pohon a budú to robiť s presnosťou, bezprostrednosťou, výkonnosťou a odolnosťou, ktoré sú v mechanických systémoch doposiaľ neznáme.

Hlavné benefity v elektrickom pohone lietadiel spočívajú vo vysokom výkone v akejkoľvek výške. Ďalej, elektrické lietadlá dokážu vyprodukovať veľké množstvo točivého momentu pri vzlete a zároveň sú pri pristávaní tichšie.

Pri odstránení trysiek vstupného vzduchu a iných otvorov to znamená, že elektrické motory sa môžu nastaviť kdekoľvek, čo je veľká pomoc pri znižovaní odporu. Netreba zabúdať ani na jednoduchosť elektrického motora, ktorý si vyžaduje nižšiu údržbu a má takmer nulové emisie. A práve vďaka tomu sa spoločnosti zaujímajú o túto technológiu.

Batériová technológia sa za posledných 20 rokov zlepšila o 3-5 % ročne. Preto by sme komerčné elektrické lietadlá mali vidieť v priebehu nasledujúcej dekády.

elektrické lietadlá

zdroj fotografie: cleantechnica.com

Veľká elektrická letecká rodina

Bye Aerospace z Denver si myslí, že funkčné elektrické lietadlá sú blízko. Dvojmiestne elektrické lietadlo Sun Flyer od Aerospace, ktoré bude nasledované 4-miestnym, nedávno dokončilo svoje prvé testovacie lety. E-lietadlo má stáť od 289 000 po 389 000 dolárov (244 368 – 328 924 eur) , v závislosti od nastavenia sedadiel. Spoločnosť tvrdí, že doposiaľ prijala 121 depozitov.

Ďalej je tu NASA, ktorá testuje elektrické konverzie od talianskeho Tecnam P2006T s menším, vysoko zaťaženým krídlom, v ktorom budú umiestnené dva elektrické výklopné motory a vrtule. Lietadlo bude mať okolo 12 malých elektromotorov s nastaviteľnou päťčlennou podperou, ktoré sa preklopia a umiestnia pri lete do podpalubia. X57 malo doposiaľ maximálnu rýchlosť 172 míľ/h (276 km).

Boeing, Airbus, Bye Aerospace, Hamilton aEro, Pipistrel, Lilium sú všetko spoločnosti, malé i veľké, ktoré konajú dnes a snažia sa stať súčasťou zajtrajšieho odvetvia elektrických lietadiel. Akákoľvek letecká spoločnosť, ktorá dnes neinvestuje do elektrických lietadiel totiž žije v dobe kamennej.

elektrické lietadlázdroj fotografie: cleantechnica.com


zdroj: cleantechnica.com, zdroj titulnej fotografie: cleantechnica.com

[TheChamp-Sharing]

„Našli ste chybu v texte? Vyznačte chybnú časť textu a stlačte CTRL+ENTER. Ďakujeme“
0 komentárov

Leave a reply

©2025 KLEO Template a premium and multipurpose theme from Seventh Queen

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?