Dilema robotov Amazon: zoberú alebo zlepšia ľuďom prácu?
Sú roboty pohromou alebo požehnaním pre zamestnancov?
100-tisíc oranžových robotov, ktorí sa pohybujú po skladoch Amazonu a okolo tisícky zamestnancov, ktorí ich postavili, naprogramovali a používajú ich ako súčasť vyvíjajúceho sa vzťahu medzi ľuďmi a ich nástrojmi, vzbudili nové možnosti, ale taktiež aj strach.
Každý deň sa v Amazon Robotics uskutočňujú promócie.
Tu sa totiž viac ako 100-tisíc oranžových robotov pohybuje po podlahe niekoľkých skladov Amazonu a učí sa svojim prvým krokom. Tu praktizujú svoje ťažké zdvíhanie a prvé piruety počas toho, ako sa točia pri vyťahovaní materiálu z regálov.
A nakoniec, akonáhle získajú zelené svetlo od svojich tvorcov, okolo 38 robotov sa zhromaždí v úzkej 4-radovej formácii a poslušne sa zaradia na palety, ktoré ich rozpošlú do 25 skladov Amazonu, kde sa uplatňuje automatizácia.
Zamestnanci Amazonu to nazvali „promócie,“ ktoré nastávajú niekoľkokrát za deň. Doposiaľ v tejto „akadémii,“ promovalo už okolo 55 000 robotov.
Títo roboti a tisícky zamestnancov, ktorí ich vytvoria, naprogramujú a používajú, tvoria novú epizódu vo veľmi starom príbehu – rozvíjajúceho sa vzťahu medzi ľuďmi a ich nástrojmi.
Od ostrých kameňov nosených našimi predkami po internet, každý krok na ceste sem vzbudil nové možnosti a taktiež strach.
Teraz je na rade robotika, disciplína, ktorá po dekádach experimentovania a nedávnych veľkých krokov v umelej inteligencii konečne dosiahla fázu, ktorá umožňuje masívne rozšírenie.
„Dosiahli sme inflexný bod – schopnosť robotov byť užitočným pri nízkych nákladoch,“ tvrdí Beth Marcus, expert na robotiku pre Amazon.
Strach zo straty práce
Posledná vlna automatizácie podnietila starosti pomedzi akademickou obcou a politikmi. Varujú, že to môže prispieť k zvyšujúcemu rozdeleniu sa ekonomiky, v ktorom pracovníci s vyšším vzdelaním alebo správnymi zručnosťami budú benefitovať z automatizácie, zatiaľ čo tí, s neadekvátnym tréningom budú nahradení robotmi a vynechaní z lukratívnych pozícii.
Nejde o novú obavu. Niečo podobné sme mohli zažiť počas priemyselnej revolúcie. V 60-tych rokoch 20. storočia preto vláda USA vytvorila špeciálny tím na štúdium vplyvu technológie na živobytie.
„Pokiaľ tomu budeme rozumieť, plánovať a pripravíme sa na to, automatizácia nebude oberať ľudí o prácu alebo vysídľovať rodiny,“ povedal Lyndon Johnson, v tom čase prezident USA.
História nám ukázala, že strata pracovných pozícii v rapídne rastúcich sektoroch vedie po čase ku kompenzácii ziskov v iných aktivitách podnecovaných rastúcou ekonomikou.
Táto perspektíva však nepotlačuje súčasné obavy. Spoluzakladateľ Microsoftu Bill Gates navrhol zdaňovanie robotov, ktoré by preplatili iné práce, ako sú učitelia. Niektorí členovia akademickej obce však strácajú vieru.
„Ešte nikdy nebol horší čas pre zamestnancov s „normálnymi“ zručnosťami, pretože počítače, roboty a ďalšie digitálne technológie nadobúdajú tieto zručnosti v neuveriteľne rýchlom čase,“ tvrdia Erik Brynjolfsson a Andrew McAfee, profesori MIT vo svojej knihe z roku 2014, „Druhá Éra strojov“ (The Second Machine Age).
OECD v poslednej správe zase tvrdí, že technológia prispieva k miznutiu prác vyžadujúcich strednú kvalifikáciu, či už vo výrobe alebo kancelárskej práce, hoci pomáha k vytvoreniu prác vyžadujúce vysokú a nízku kvalifikáciu.
zdroj fotografie: seattletimes.com
Rastúca výplatná listina
Amazon je symbolom pre automatizáciu a to nielen kvôli svojim oranžovým skladovým robotom. Jeho softvér na strojové učenie (machine-learning) dokáže predpovedať správanie sa zákazníkov. Nové koncepty maloobchodu, ako Amazon Go v Seattle, vo veľkom závisia na senzorovej technológii a zbavujú sa potreby pokladníc. Okrem toho taktiež pracuje na doručovaní zásielok pomocou dronov, ktorí môžu nahradiť množstvo kuriérov.
Avšak, automatizácia nezastavila potrebu Amazonu pre ľudí. Rast mzdových nákladov prevýšil rast tržieb. V poslednom štvrťroku 2017, počet pracovníkov stúpol o 42 % na 382 400 pracovných miest, zatiaľ čo predaje sa zvýšili o 25 %.
„Je veľa vecí, ktoré ľudia robia veľmi dobre a ktoré sme zatiaľ nepochopili,“ tvrdí Beth Marcus, expert na robotiku pre Amazon.
V prípade Amazonu sa len veľmi ťažko povie, koľko potenciálnych pracovných miest nahradili roboty, a naopak, koľko nových pracovných pozícii bolo vytvorených práve vďaka robotom.
Amazon však tvrdí, že sklady vybavené robotikou vedú k „väčšiemu množstvu vytvorených pracovných miest so zamestnancami na plný úväzok,“ vďaka zvýšeným objemom objednávok, ktoré tieto sklady dokážu zvládnuť.
Spoločnosť taktiež tvrdí, že automatizácia viedla k vytvoreniu žiadaných, vysoko-kvalifikovaných pracovných miest pre vytváranie robotov a ich programovaniu, ako aj stredne-kvalifikovaných pracovných miest pre opravu robotov, poprípade na sústredenie sa na viac sofistikovanejšie úlohy v sklade, zatiaľ čo roboty vykonávajú nudnú robotu.
Marcus tvrdí, že existuje množstvo úloh, na ktorých ľudská práca bude ešte veľmi dlho monopolom.
Kritická misia
Továreň pre robotiku Amazonu, umiestnená v Bostone, bola pôvodne založená Kiva Systems, spoločnosti založenej na koncepte zefektívniť logistiku skladu. Namiesto pracovníkov premiestňujúcich produkt ponechali túto prácu na robotov. Výsledkom boli malé, kolieskové roboty, ktoré sa navigujú cez sklad čítaním značiek na podlahe, zatiaľ čo popritom prenášajú materiál na potrebné miesta.
Amazon kúpil Kiva Systems v roku 2012 za 775 miliónov dolárov (656 miliónov eur) a po prvýkrát použil roboty vo svojich skladoch v roku 2014.
Odvtedy už 4. generácia oranžových robotov zohráva dôležitú úlohu v operáciách Amazonu. V skutočnosti zohrávajú oveľa dôležitejšiu úlohu pre Amazon ako u iných tech gigantov, ako je napr. Google.
„Vďaka našej automatizácii a robotom máme schopnosť zmeniť svet,“ tvrdí Tye Brady, technický riaditeľ Amazon Robotiics.
Brady, ktorý sa pridal k Amazonu pred 2 rokmi po 2 dekádach kariéry v leteckom a robotickom priemysle tvrdí, že v jeho ideálnej vízii budúcnosti bude spoločnosť vyzerať tak trochu ako v pôvodnom filme Hviezdne vojny, kde ľudia a roboty spolunažívali šťastne.
Vo vnútri Amazon Robotics
Niekoľko krokov po vstupe do budovy Amazon Robotics svieti malé varovanie – prosím nekŕmte robotov.
Pracuje tu okolo 500 zamestnancov, väčšina inžinieri a vedci, rovnako ako aj technici, ktorí robotov zostavujú.
Šéfom hardvéru je Parris Wellman. Na svojej práci sa mu páči príležitosť vybudovať niečo a aplikovať to celkom rýchlo. Okrem toho robotika údajne získava množstvo spätnej väzby zo skladov, kde sa roboty využívajú dennodenne. Vďaka tomu napr. údržbár pomohol vytvoriť oceľovú tyč, ktorú pracovníci využívajú na premiestňovanie neaktívnych robotov (je to ľahšie ako zdvíhať 340 kg ťažkého robota).
Okrem hardvérových inžinierov zohrávajú dôležitú úlohu taktiež aj softvéroví, ktorých výtvor poháňa roboty po všetkých skladoch Amazonu. Jill Sestini, developerka pre Amazon Robotics tvrdí, že akvizícia Kiva System Amazonom znamenala značné zlepšenie celého vývoja, vďaka možnostiam, ktoré im Amazon ponúkol.
Jedným z Sestini projektov bola aplikácia na tablete, ktorá umožňuje aj vysokokvalifikovaným pracovníkom kontrolovať a ovládať roboty.
zdroj fotografie: seattletimes.com
Nádherná symfónia
Brady, technický riaditeľ Amazon Robotics tvrdí, že robotika zvýšila efektivitu v skladoch o viac než 50 %. To viedlo k efektívnemu uskladneniu väčšieho množstva zásob aj v menšom priestore.
Tieto sklady sú taktiež miestom, kde Amazon zisťuje, ako ľudia a stroje dokážu spolupracovať v „nádhernej symfónii,“ ako tvrdí Brady.
V jednom takom sklade pracuje 500 ľudí spolu so stovkou robotov. Úloha robotov je orientovať sa v bludisku skladu a prepraviť správny tovar na správne miesto v správnom čase.
Roboty pracujú v úplne odlišnom priestore ako ľudia, ktorí sa väčšinou pohybujú na okrajoch skladu. Spolupracujú však stále spolu.
Roboty prinášajú prázdne regály z vnútra skladu, zatiaľ čo ich pracovník naloží individuálnymi položkami z paliet potom, čo prídu do distribučného centra. Robot následne odnesie tovar na určené miesto. Jeden robot zvládne naraz odniesť aj 3000 libier (1361 kg).
Naopak, ak príde objednávka, pracovník v inej časti skladu povolá tovar prostredníctvom počítača. Robot následne tento tovar prinesie a ďalší pracovník ho vyzdvihne a umiestni na dopravný pás.
Zamestnanci sa robotov neboja
Interakcia medzi robotmi a ľuďmi vytvorila nové role.
Barry Tormoehlen, bývalý elektikár a mechanik, je jedným z mála ľudí, ktorí pravidelne vykonávajú preventívne kontroly robotov a v prípade potreby ich opravujú. Po čase sa Tormoehlen naučil rozoznávať roboty individuálne, pričom každý má osobné číslo a históriu údržby.
Kolaborácia medzi týmito robotmi a ľuďmi vytvorila lokálny folklór.
Pracovníci namaľovali niektoré roboty, aby im dodali osobnosť. Napríklad, robot s modrou a žltou farbou namiesto tradičnej oranžovej dostal prezývku „Mimoň,“ po populárnych postavičkách z animovaného filmu.
„Ako keby okolo vás tancovali. Zefektívňujú však moju prácu,“ tvrdí skladníčka Ashley Parks.
Čo sa týka strachu o straty svojej práce, nevyzerá znepokojená.
„Nemyslím si, že nám vezmú našu prácu. Oni zostanú na svojej strane a ja zas na svojej“.
zdroj fotografie: seattletimes.com
zdroj: seattletimes.com, zdroj titulnej fotografie: seattletimes.com
[TheChamp-Sharing]