Automobilové startupy, ktoré sa oplatí sledovať
Veľa ľudí chce vytvárať autá v roku 2018, s dôrazom na chcú. Je to kvôli tomu, že vytvárať autá je ťažké. Ide o umenie, ktoré najväčšie automobilky zmenili počas rokov a, na základe počtu stiahnutí áut z trhu, stále menia. Aj napriek tomu to množstvo startupov skúša. Tu je zoznam tých, na ktorých záleží.
Objasnenie – „skutočné auto“ nie je to isté ako „prototyp“. Prototypy sa ľahko vyrábajú, keďže množstvo ťažkých vecí sa dajú outsorcovať dodávateľom. „Skutočné autá“, tu znamená, že auto je vyrábané vo veľkej miere na pravidelnej báze.
Tesla
V tomto bode je nazvať Teslu startupom hranie sa so slovami, avšak stále ide o relatívne mladú spoločnosť, ktorá má ešte dlhú cestu pred sebou, než sa stane ziskovou.
Čo chce robiť?
Masovo vyrábať elektromobily pre masy za dostupnú cenu, zatiaľ čo bude vytvárať naozaj pekné elektrické autá pre bohatých ľudí a taktiež uskutočniť revolúciu vo svete.
Kto ho vlastní?
Elon Musk je najväčším akcionárom, s približne 20 % podielom, hoci Tesla je verejne obchodovanou spoločnosťou od júna 2010, čo znamená, že má veľa akcionárov (vrátane vás, pokiaľ po tom naozaj túžite).
Šanca vytvoriť reálne auto?
4,8/5. Tesla už vytvorila tisícky áut, ktoré sú vo vysokej kvalite, hoci niektoré majú problémy.
Faraday Future
Spoločnosť bola založená v roku 2015 a odvtedy si prežila 2 zaujímavé roky.
Čo chce robiť?
Vytvárať elektrické, plno autonómne vozidlá, ktoré sú ako smartfóny, a byť súčasťou gigantické digitálneho ekosystému schopného uspokojiť každú vašu túžbu. Niečo z toho sa prekrýva s LeEco, ktoré čiastočne stojí za Faraday Future.
Kto ho vlastní?
Má množstvo investorov, avšak hlavným je Jia Yueting, čínsky miliardár, o ktorom si súčasní a predchádzajúci zamestnanci myslia, že zruinuje spoločnosť. Jia taktiež stojí za LeEco, ktoré taktiež nemá dobrý rok. Medzitým bol Jia odvolaný do Číny, kde sa bude zodpovedať za svoj obrovský dlh.
Šanca vytvoriť reálne auto?
0,4/5. Faraday sa podarilo vytvoriť pôsobivé prototypy, je však veľmi ďaleko od hromadnej výroby. Plány pre vytvorenie miliardovej továrne cez leto zamrzli.
Lucid Motors
Založené v roku 2007, Lucid konečne vyvinulo prototyp, tzv. Lucid Air v roku 2016. Má dva motory a bolo pochválené za svoj dizajn, ktorý vytvoril Peter Rawlinson, bývalý hlavný inžinier Tesly Model S.
Čo chce robiť?
Spoločnosť pri odhalení povedala, že chce auto dostať do produkcie za dva roky. To sa ešte nestalo, pretože Rawlinson minulý rok povedal, že spoločnosť nemá dostatok peňazí. Lucid tvrdí, že prototyp má výkon 1000 koní a plánuje sa predávať za 60 000 dolárov (49 873 eur).
Kto ho vlastní?
Investície zahŕňajú množstvo rizikového kapitálu, spolu s LeEco, ktoré je kontrolované finančníkom Faraday Future Jia Yuetingom.
Šanca vytvoriť reálne auto?
0,3/5. Podľa posledných informácii sa Lucid snažil presvedčiť Ford o tom, aby ich kúpil a stále nevyrába autá. Veci nevyzerajú 2x dobre.
Karma Automotive
Karma povstala z popola Fisker, ktoré vytvorilo elektrické auto kúpené Justinom Bieberom. Následne Fisker zbankrotoval. Potom ho čínska spoločnosť Wanxiang Group odkúpila, premenovala na Karma Automotive a vytvorila auto nazvané Revero, ktoré bolo rovnaké ako Fisker Karma, avšak zlé.
Čo chce robiť?
Chce predávať Revero, ktoré stojí okolo 130 000 dolárov (108 058 eur) a je poháňané z časti elektrinou a z časti benzínom, pričom vyzerá úplne ako Fisker Karma. Zdá sa, že niekoľko kusov bolo predaných, avšak žiadne v Európe. Wanxiang tvrdí, že plánuje vybudovať $375-miliónovú (311,70 miliónov eur) továreň v Číne, ktorá je schopná vyrobiť 50 000 áut ročne.
Kto ho vlastní?
Wanxiang Group, nadnárodná spoločnosť, ktorá pred Fiskerom bola v biznise so súčiastkami vozidiel.
Šanca vytvoriť reálne auto?
1/5. Karma má skutočné vozidlo vo výrobe, nie je však známe ako je výroba rentabilná, alebo či niekto má vôbec záujem o autá.
Elio Motors
Elio má dlhú a čudnú históriu. Najlepšie sa vystihuje tak, že Elio začalo s realizovaním snov američanov, ktorí nie sú nepohodlní s vlastnením cenovo dostupnej trojkolky, podarilo sa mu však iba nahnevať obyvateľov Louisiana.
Čo chce robiť?
Masovo vyrábať trojkolkové auto, ktoré zvládne 84 míľ (135 km) na jeden galón benzínu a má unikátne extrémny dizajn, pričom stojí iba 7450 dolárov (6192 eur).
Kto ho vlastní?
Paul Elio, spolu s ďalšími investormi. Elio skoro zbankrotovalo než ho zachránil veľký investor, miliardový developer Stuart Lichter.
Šanca vytvoriť reálne auto?
Lol. Podľa posledných informácii nebolo Elio nikde blízko výrobe a zanechalo za sebou iba frustrovaných ľudí v Shreveport, Louisane, kde Elio prevzalo továreň vďaka štedrým štátnym dotáciám.
Nio
Čínska spoločnosť, za ktorou stojí Tencent Holdings, druhá najväčšia ázijská spoločnosť. Cena Nio sa odhaduje na 5 miliárd dolárov (4,15 miliárd eur), pričom dúfa, že tento rok spustí elektrické SUV.
Čo chce robiť?
Produkovať elektromobily pre masy. Čína je krajina, ktorá sa pomaly odvracia od ropy kvôli tomu, že smog ohrozuje množstvo miest v krajine. Prvé auto Nio je 7-miestne SUV. Auto začne v Číne, avšak spoločnosť privezie auto na trh v USA do roku 2020.
Kto ho vlastní?
Tencent Holdings, a niekoľko ďalších investorov.
Šanca vytvoriť reálne auto?
4,05/5. Spoločnosť získala 1 miliardu dolárov (831,22 miliónov eur) a má koncept, ktorý vyzerá reálne.
Zoox
Startup bol založený v roku 2014 a má zaujímavé meno. Zoox.
Čo chce robiť?
Záhadná spoločnosť, Zoox získala okolo 250 milión dolárov (207 miliónov eur) na vybudovanie…niečoho. Toto „niečo“ je pravdepodobne robotický taxík, ktorý vás prevezie na okolí pomocou vlastnej aplikácie. Nebude mať volant a bude schopný autonómnej jazdy od začiatku. Kedy bude vyrobené? To ešte nevieme.
Kto ho vlastní?
Spoločnosť je kontrolovaná Tim Kentley-Klayom, spoluzakladateľom a výkonným riaditeľom, avšak skutočná spoločnosť je zrejme venture kapitálová firma, ktorá doňho investovala. TechCrunch v septembri napísal, že je ohodnotená na sumu 1,5 miliardy dolárov (1,24 miliardy eur).
Šanca vytvoriť reálne auto?
0,6/5. O Zoox písal Bloomberg, pričom ide o jednu z mála publikácii:
„Spoločnosť je pripravená zmeniť dopravu alebo zlyhať vo veľkom, pričom množstvo z nás vie, ktorá možnosť to bude.“
Nuro.ai
Založené dvoma predchádzajúcimi inžiniermi v Google, ktorí pracujú v tajnosti od posledného roku.
Čo chce robiť?
Je to nejasné. Samojazdiace auto je toho súčasťou, v hre je však aj iný druh umelej inteligencii.
Kto ho vlastní?
Nikto nevie na istotu, avšak Jiajun Zhu a Dave Ferguson, bývalí inžinieri Google, sú jeho zakladateľmi.
Šanca vytvoriť reálne auto?
Ťažko povedať. Nuro.ai sa sústredí na viacero produktov, avšak jeho hlavným má byť práve auto. K dispozícii je však málo informácii.
Byton
Táto spoločnosť existovala chvíľu pod názvom Future Mobility Corporation, pretože startupy sú zrejme radi tajné. Neskôr sa premenilo na Byton, vyslovujúce sa ako „bite-on,“ čo v preklade znamená „zahryznúť sa do kolies“. My si to nevymýšľame.
Čo chce robiť?
Chce vytvárať elektromobily pre čínsky trh pomocou $1,1 miliardovej (914 miliónov eur) továrni otvorenej v septembri 2017 v Nanjing, Číne, ako tvrdí Forbes. Dúfa, že eventuálne vytvorí 3 modely a 300 000 vozidiel za rok.
Kto ho vlastní?
Je spoluzaložené Danielom Kirchetom, ktorý v minulosti viedol Infiniti China, a Carstonom Breitfeldom, ktorý predtým viedol program BMW i8. Spoločnosť nedávno získala 240 miliónov dolárov (199,49 miliónov eur) vo financovaní a títo investori pravdepodobne vlastnia väčšinu.
Šanca vytvoriť reálne auto?
2,9/5. Hoci Byton dosiahlo fázu, ktorá sa nepodarí množstvo startupom, a to vložiť auto do produkcie, musí ho ešte aj reálne vyrábať, čo je najťažšia časť. Stačí sa opýtať Tesly. Prvé Byton vozidlo bude SUV, ktoré má byť odhalené na CES v Januári a očakáva sa, že bude v roku 2019 predávané v Číne, ešte predtým, než sa rozšíri do USA a Európy. Uvidíme.
Lynk & Co
Technicky to nie je skutočný startup, pretože je to spoločný projekt Volvo a Geely, hoci Geely už vlastní Volvo. Lynk & Co začalo dodávať svoje prvé vozidlo, SUV nazývané 01, čínskym zákazníkom pred pár týždňami.
Ford je veľmi sklamaný názvom, pretože výslovnosť znie veľmi podobne ako Lincoln, čím zažaloval startup kvôli ochrannej známke na americkom patentovom úrade.
Čo chce robiť?
Chce vytvárať elektromobily pre čínsky trh, s počiatočnou výrobou 6000 kusov a dúfa, že predá pol milióna vozidiel v Číne, Európe a USA do roku 2021.
Kto ho vlastní?
Geely a Volvo. Hoci Geely už vlastní Volvo. Je to komplikované. Povedzme teda, že je to Geely.
Šanca vytvoriť reálne auto?
3,7/5. SUV bolo vyrobené, a hoci počiatočné predaje boli silné, otázkou však je, podobne ako pri Byton, či Lynk & Co zvládne zvýšiť predaj. Tých 6000 vozidiel bude veľký indikátor a pokiaľ sa to Lynk podarí zvládnuť, bude reálne v hre.
Zdroj: jalopnik.com, zdroj titulnej fotografie: jalopnik.com
[TheChamp-Sharing]