Švédsky Koenigsegg predstavil nový model "Jesko"
Švédska automobilka Koenigsegg predstavila na autosalóne Ženeva 2019 nový model Jesko, ktorý je pomenovaný podľa zakladateľovho otca.
Tento model je náhradou za rýchly model Agera RS a má ašpiráciu sa stať najrýchlejším autom, ktoré má povolené ísť na verejné komunikácie. Plánujú vyrobiť 125 kusov, ktoré sú už ale momentálne všetky vypredané. Výroba je plánovaná na koniec roka 2020 a to jeden model za týždeň.
Motor
Redizajnovaný motor 5.0 litrový twin-turbo V8 produkuje 1280 koní pri bežnom palive a 1600 koní na E85 biopalive. Jadrom motora je najľahší kľukový hriadeľ V8 na svete. Vďaka novému kľukovému hriadeľu s hmotnosťou iba 12,5 kg umožňuje produkovať viac energie s vyššou účinnosťou a zároveň dosahuje vyšší limit otáčok a to až 8500 ot/min.
Zakrivená plocha piestu tvaruje spaľovaciu komoru tak, aby sa znížil maximálny tlak pri zachovaní vysokého priemerného tlaku. Keramický povlak na povrchu piestu zabraňuje vzniku horúcich miest a detonácii, keď motor beží na maximálny výkon. Piest váži len 290 gramov.
Prevodovka
Koenigsegg Jesko je vybavený úplne novou 9-stupňovou prevodovkou s viacerými spojkami (LST) – druhá prevodovka je navrhnutá samotnou automobilovkou v nadväznosti na systém Direct Drive určený pre Regeru. LST obsahuje deväť predných prevodov a niekoľko mokrých, multidiskových spojok v kompaktnom, ultraľahkom balení.
LST je schopný meniť rýchlosť radenia smerom hore a dole medzi prevodovými stupňami pri rýchlosti blízkej svetlu vďaka súčasnému otváraniu a zatváraniu spojok, čo umožňuje úplne bezproblémové zrýchlenie / spomalenie.
Kľúčom k tejto funkcii je jedinečný dizajn prevodovky a inteligentná technológia „UPOD“ spoločnosti Koenigsegg – Ultimate Power On Demand. UPOD je mozog, ktorý okamžite vyberie a zapojí optimálne ozubenie pre maximálne zrýchlenie.
Aerodynamika
Keďže je Jesko úplne novým vozidlom, Koenigsegg navrhol úplne nové zadné krídlo, nový predný delič a nový zadný difúzor. Tvoria jadro aktívneho aerodynamického a vzdušného balíka, ktorý maximalizuje prítlak pri minimalizácii ťahu.
Jesko vyzerá menšie ako Agera a Regera, vďaka tomu má viac tvarov okolo kolies. Je vlastne o 30 mm vyššia a 40 mm dlhšia ako Agera, čo umožňuje lepší vstup a výstup, priestrannejšiu kabínu a lepšiu viditeľnosť.
Interiér
Model Jesko je síce navrhovaný aby bol najrýchlejšie športové auto na planéte, interiér je však komfortný a luxusný. Interiér je obložený luxusnými materiálmi – kožou, alcantarou, uhlíkovými vláknami, hliníkom a sklom.
Jednoduché stlačenie tlačidla na elegantnom diaľkovom ovládači Koenigsegg ovláda systém Autoskin, priekopnícky systém otvárania karosérií, ktorý sa prvýkrát objavil na Regere. Minituarizovaná hydraulika, ktorá bola pôvodne navrhnutá na prevádzku aerodynamických systémov, teraz otvára dvere a kapotu vozidla, čo umožňuje skutočný bezdotykový vstup.
Dvere boli taktiež prepracované do detailov a otvárajú sa mierne smerom von a nahor. To poskytuje ešte väčší priestor pre vstup a výstup a znižuje nebezpečenstvo poškriabania dverí o vysoké obrubníky. Systém Autoskin dokáže zistiť, či sa nachádza na blízku nejaká prekážka pri otváraní dverí a upozorniť na to.
Elektricky ovládané sedadlá môžu byť skonštruované podľa výberu zákazníka z kože alebo alcantary, s takmer nekonečnou paletou farebných a kontrastných možností. Ovládacie prvky pre polohu sedadla a kúrenie sú k dispozícii na dotykovej obrazovke SmartCenter.
Zdroje: www.koenigsegg.com, www.topgear.com
zdroje fotografií: www.koenigsegg.com, www.Motor1.com
Autor: Veronika Kašiarová