Mercedes-Benz G triedy oslavuje 40-tku
Všetko najlepšie k 40 rokom, počas ktorých to s vozidlom Mercedes-Benz Triedy G išlo od roku 1979 hore kopcom: na jednej strane tým naráža Mecedes-Benz na vynikajúce terénne vlastnosti vozidla, ktoré bolo predstavené v roku 1979, a na druhej poukazuje na to, že jubilant ostal svojim hodnotám verný celých 40 rokov.
Hore kopcom to ide s Triedou G od samotného začiatku, a to aj s ohľadom na jej status automobilovej ikony. Od užitočného terénneho vozidla s vysokým cestným komfortom sa Trieda G počas desaťročí neustále zdokonaľovala. Tým, že Mercedes-Benz Triedu G neustále zdokonaľuje, ostáva stále svieža a aktuálna.
O modeli G
História modelu G sa začína v lete roku 1969. Spoločnosť Daimler-Benz AG a rakúska spoločnosť Steyr-Daimler-Puch AG začína rokovať o možnej spolupráci. Obaja výrobcovia majú vo svojom portfóliu vozidlá s vynikajúcimi terénnymi schopnosťami: Mercedes-Benz Unimog či Puch Haflinger alebo Puch Pinzgauer. Až v roku 1971 sa rodí nápad vyrobiť spoločne terénne vozidlo. Má spájať extrémne terénne danosti s dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. Už na jeseň roku 1972 prinášajú predsedovia predstavenstiev, Dr. Joachim Zahn (Daimler-Benz AG) a Dr. Karl Rabus (Steyr-Daimler-Puch AG), zásadné rozhodnutie o vývoji spoločného ľahkého terénneho vozidla. Vedenie konštrukčného tímu preberá Erich Ledwinka, šéfdizajnér spoločnosti Steyr-Daimler-Puch.
Vývoj je teraz v plnom prúde. Už v apríli roku 1973 je na svete prvý drevený model. V roku 1974 sa už testuje prvý prototyp schopný jazdy. Fotografie interne zverejneného technického popisu z roku 1975 dokazujú, ako rýchlo sa dizajnéri a inžinieri dopracovali k návrhu, ktorý sa náramne podobá na neskoršiu Triedu G. Definitívnu podobu s jasnými siluetami stanovuje dizajn Mercedes-Benz na čele s Brunom Saccom. Štylisti šikovne spájajú veľké a rovné plochy karosérie s technicky danými vlastnosťami, akými sú veľké nájazdové uhly vpredu i vzadu či relatívne vysoká výška vozidla kombinovaná s pomerne úzkou celkovou šírkou vozidla.
Model G sa od začiatku vyrába v závode Puch v obci Thondorf neďaleko mesta Graz. Od mája roku 2018 sa tu vyrába aj nová Trieda G konštrukčného radu 463. Mercedes-Benz dováža do mesta Graz od roku 1979 z rôznych prevádzok v Nemecku okrem iného motory, nápravy, riadenia a veľké lisované diely karosérie. Sériová výroba sa spúšťa krátko po svetovej premiére, vo februári roku 1979. Za výrobu zodpovedá spoločnosť Geländefahrzeug Gesellschaft (GfG), ktorá bola založená oboma podnikmi v roku 1977.
Na trh prichádza model G najskôr ako konštrukčný rad 460: terénne vozidlo s univerzálnym využitím, pomerne jednoduchým interiérom a dobre vypracovanými detailmi v oblasti techniky pohonu. O optimálne vlastnosti v teréne sa stará sériovo dodávaný pohon 4×4 s pripojiteľným náhonom prednej nápravy či voliteľná uzávierka diferenciálu na prednej a zadnej náprave, ktorá od roku 1985 patrí do sériovej výbavy. O všestrannosť a robustnosť mimo cesty sa stará rámová konštrukcia a tuhé nápravy s vinutými pružinami. Na začiatku výroby sú k dispozícii typy 240 GD a 300 GD s dieselovými motormi či 230 G a 280 GE so zážihovými motormi. Na výber sú dva rôzne rázvory kolies (2 400 a 2 850 milimetrov), ako aj rozličné tvary karosérie (otvorené vozidlo s plachtovou strechou, krátky Station-Wagen, a skriňové vozidlo s uzatvorenými bočnými stenami). Okrem konštrukčného radu 460 s 12-voltovou napäťovou sústavou ponúka Mercedes-Benz aj konštrukčný rad 461 s 24-voltovou napäťovou sústavou určený na vojenské účely. Z konštrukčného radu 461 vzniká vyhotovenie ckd (kompletne rozmontované) a dostáva označenie 462.
Príbehy o úspechoch
Už krátko po uvedení na trh začína priebežný proces ďalšieho vývoja modelu G, ktorý bol kľúčom k jeho udržateľnému úspechu. Medzi najdôležitejšie kroky patria okrem iného sériové servoriadenie (najskôr v typoch 280 GE a 300 GD, od roku 1987 vo všetkých typoch) a sériové uzávierky diferenciálov (1985) či zavedenie riadeného trojcestného katalyzátora (od roku 1986 najskôr ako mimoriadna výbava typu 230 GE) alebo protiblokovací systém (ABS) od roku 1990 v konštrukčnom rade 463. O optimalizáciu komfortu a bezpečnosti sa od roku 2001 okrem iného stará sériovo dodávaná kombinácia najvýkonnejších systémov dynamiky jazdy a náhonu na všetky kolesá: tá pozostáva z elektronicky riadeného trakčného systému 4ETS, elektronického systému stability ESP® a asistenta brzdenia BAS.
Najmä vďaka rozsiahlym modernizáciám dokáže technika modelu G robiť dôležité vývojové skoky. Vďaka tomuto dostáva napríklad konštrukčný rad 463 v roku 1990 stály náhon na všetky kolesá namiesto dovtedy používaného pripojiteľného. Postupom času sa pod kapotu výkonnej a luxusnej Triedy G dostávajú osemvalcové či dokonca dvanásťvalcové motory. Mercedes-Benz zároveň dbá na tradičné hodnoty modelu G, ktorý aj naďalej ostáva všestranným úžitkovým vozidlom. Túto rolu spočiatku preberá v roku 1990 konštrukčný rad 460 a neskôr v roku 1992 konštrukčný rad 461. Do budúcnosti prináša tieto schopnosti ďalej Trieda G, variant Professional.
Počiatky tradičnej exkluzívnej výbavy s kvalitnými detailmi Triedy G siahajú až do roku 1981, kedy sú ako mimoriadna výbava dostupné samostatné sedadlá Recaro pre vodiča a spolujazdca. V roku 1982 bol interiér vozidla vylepšený v rámci sériového prevedenia. V roku 1990 prináša konštrukčný rad 463 ušľachtilé drevo do interiéru vtedy jedenásť ročného klasického terénneho vozidla. Vďaka neustálemu pokroku získava Trieda G nových zákazníkov z okruhu súkromných používateľov. Tí obzvlášť oceňujú exkluzívne a výkonné varianty Triedy G. Prvým míľnikom je Mercedes-Benz 500 GE vyrábaný v malej sérii od roku 1993 s motorom V8. V roku 1998 sa G 500 stáva sériovým špičkovým modelom Mercedes-Benz Triedy G, čo je názov, ktorý od roku 1993 označuje rodinu terénnych vozidiel. Tým preberá Trieda G zaužívaný systém nomenklatúry ostatných konštrukčných radov osobných vozidiel Mercedes-Benz, v ktorom písmeno alebo kombinácia písmen stojacich pred trojciferným číslom označuje príslušnosť k Triede.
Obzvlášť úspešná kapitola začína v roku 1999: v tomto roku sa novým špičkovým modelom konštrukčného radu 463 stáva G 55 AMG. Práve ten položil základy neutíchajúceho úspechu vysokovýkonných vozidiel Triedy G od Mercedes-AMG. Ďalšie významné míľniky predstavujú okrem iných G 55 AMG Kompressor (2004), G 63 AMG a G 65 AMG (obe 2012), G 63 AMG 6×6 (2013) a nakoniec Mercedes-AMG G 63 novej Triedy G, predstavený vo februári roku 2018 (kombinovaná spotreba paliva: 13,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 299 g/km1).
To, že Trieda G aj vo svojom štvrtom desaťročí ešte stále úspešne zvláda všetky výzvy, dokazujú aj ďalšie vysoko exkluzívne typy, akými sú G 500 4×4² z roku 2015 a Mercedes-Maybach G 650 Landaulet z roku 2017, z ktorých je vyrobených len 99 kusov. Pretože oba varianty ikonického terénneho vozidla posúvajú Triedu G do nových dimenzií: G 500 4×4² so svojimi portálovými nápravami ešte znásobuje terénne schopnosti Triedy G a Mercedes-Maybach G 650 Landaulet posúva najväčšiu možnú úroveň automobilového luxusu aj mimo cesty.
Nová generácie konštrukčného radu 463 oslavuje svoju svetovú premiéru v januári roku 2018 na výstave North American International Auto Show (NAIAS) v Detroite. Prenáša silné stránky svojich predchodcov ďalej do budúcnosti. Ako prvý je predstavený typ Mercedes-Benz G 500 (kombinovaná spotreba: 12,1–11,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 276–263 g/km1), krátko nato prichádza Mercedes-AMG G 63. V decembri roku 2018 oslavuje G 350 d (kombinovaná spotreba: 9,8–9,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 259–252 g/km1) čím zároveň oslavuje svetovú premiéru aj tretí variant motorizácie, moderný dieselový motor OM 656. Model G sa opäť na novo etabloval dôležitými detailmi s novou Triedou G konštrukčného radu 463: Napríklad podvozkom, ktorý spolu vyvinuli Mercedes-Benz a Mercedes-AMG s klasickou tuhou zadnou nápravou a prednou nápravou so zavesením s dvoma priečnymi ramenami a nezávislým zavesením kolies. Rovnaké však ostávajú vynikajúce schopnosti v teréne – v tomto ohľade nová Trieda G svojho predchodcu dokonca v mnohých disciplínach prekonáva. Zvonka platí to isté: Trieda G dáva na prvý pohľad najavo, že s modelom G z roku 1979 má rovnaké gény.
Prinášame Vám aj veľkú fotogalériu
Tlačová správa spoločnosti Mercedes-Benz pre redakciu PrePriemysel.sk
[TheChamp-Sharing]