Ikonická nová Trieda G je zo všetkých hľadísk ešte lepšia
V teréne: legenda prekonáva samu seba:
Nový Mercedes Benz Triedy G sa predstavuje v tej najlepšej forme. Či už mimo spevnenej cesty alebo na nej, terénne vozidlo presvedčí výkonnosťou, modernými asistenčnými systémami, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a bezpečnosťou za všetkých podmienok používania.
„Nová Trieda G posúva latku vyššie vo všetkých relevantných oblastiach – v otázke výkonu na spevnenej ceste a mimo nej, ako aj v otázke komfortu a telematiky. Náš „služobne najstarší“ konštrukčný rad je tak optimálne vybavený na to, aby pokračoval vo svojom úspešnom príbehu. Stručne povedané: Nová Trieda G ostáva Géčkom, ibaže je lepšia,“ zdôrazňuje Ola Källenius, v predstavenstve spoločnosti Daimler AG zodpovedný za výskum koncernu a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars.
Vývoj
Práca na vývoji novej Triedy G bola pre tím nesmierne náročná. „Možnosť technologicky ešte viac zdokonaliť ikonu ako Trieda G bola výzvou a súčasne šancou. Každý diel a každá skrutka boli podrobené skúške,“ vysvetľuje Dr. Gunnar Güthenke, vedúci oblasti výroby terénnych vozidiel značky Mercedes-Benz. „V prípade karosérie sme sa zamerali najmä na zvýšenie tuhosti vozidla a spoje medzi podvozkom a hnacím ústrojenstvom s rebrinovým rámom.“
Trieda G bude uvedená na trh v júni. Ponuka bude zahŕňať množstvo nových funkcií, ako sú svetlomety s technikou so svetelnými diódami, asistenčné systémy pre vodiča, ušľachtilý interiér s koženými sedadlami a nový podvozok. Možnosti ako interiér Exklusiv plus s kožou na vnútornom obložení dverí umožňujú náročnému zákazníkovi ešte viac zvýšiť exkluzívnosť.
Moderná interpretácia Triedy G
Trieda G, luxusné terénne vozidlo značky Mercedes-Benz, je už dávno považované za dizajnovú ikonu. Od roku 1979 sa jej vonkajší vzhľad nijako podstatne nezmenil. Ako v minulosti, tak aj dnes spĺňajú ikonické prvky jedinečné funkcie a prepožičiavajú Triede G výnimočný vzhľad. Nachádzajú sa aj v novej Triede G: výrazná kľučka dverí a charakteristický zvuk pri zatváraní, robustná vonkajšia ochranná lišta, neprehliadnuteľné náhradné koleso na zadných dverách a nápadné smerovky. Tieto výnimočné detaily v kombinácii s hranatou siluetou dodávajú terénnemu vozidlu osobitný vzhľad.
Dokonalosť sama o sebe
Zdokonalený dizajn Triedy G odráža filozofiu zmyselnej čistoty a ostáva verný aj charakteru svojho predchodcu. V novej generácii preto opäť pokračujú závesy dverí umiestnené zvonka a dosadajúca kapota motora. Ikona terénnych vozidiel, ktorá sa počas desaťročí ustavične technicky zdokonaľovala, no vizuálne sa sotva zmenila, tak svojou najnovšou aktualizáciou vykročila do novej éry – technicky aj tvarovo. O 53 milimetrov dlhšia a 121 milimetrov širšia nová Trieda G teraz na ceste ako aj v teréne pôsobí ešte mohutnejšie.
Nová Trieda G preto vyzerá dokonale ako nikdy predtým. Všetky plochy sú pevnejšie a viac napnuté, kvalita povrchu sa opäť zvýšila. Výsledkom sú užšie, presnejšie škáry a harmonickejšie prechody. Podbehy kolies a nárazník boli okrem toho viac integrované do karosérie a viac pôsobia ako súčasť celku.
Interiér: autentická ikona
Zatiaľ čo exteriér je ikonicky klasický, Trieda G dostala úplne nový, moderný interiér, ktorý ako zrkadlový obraz exteriéru nanovo interpretuje gény klasika. Charakterom terénneho vozidla a kvalitnou luxusnou výbavou Trieda G už oddávna spája dva extrémy do vydarenej symbiózy. Na prvý pohľad a dotyk možno rozpoznať, že boli použité len ušľachtilé materiály. Každý detail je vyhotovený s najvyššou remeselnou starostlivosťou.
Kto nastúpi do Triedy G, nájde v interiéri množstvo dizajnových prvkov exteriéru. Tvar okrúhlych svetlometov sa napríklad odráža v bočných ventilačných dýzach. Tvar ikonických smeroviek sa zase objavuje v reproduktoroch. Typickými prvkami Triedy G sú držadlo pred spolujazdcom alebo spínače troch uzávierok diferenciálu, ktoré sú nápadne pochrómované. Obidva prvky boli precízne optimalizované a ponechali si svoj výrazný vzhľad.
Prístrojová doska
Mimoriadne prehľadná prístrojová doska s úplne novým vzhľadom sériovo obsahuje nadčasové analógové tubusy okrúhlych prístrojov. Priaznivci klasických okrúhlych prístrojov preto nebudú sklamaní ani v novej Triede G.
Rovnako ako v novej Triede E a Triede S, aj v Triede G sa ako združený prístroj na želanie používa veľký displej s virtuálnymi prístrojmi v priamom zornom poli vodiča, ako aj centrálny displej nad stredovou konzolou. Dva displeje s uhlopriečkou 12,3 palca sa tak pod krycím sklom vizuálne zlievajú do jedného širokouhlého kokpitu. Vodič si môže vybrať z troch rôznych štýlov zobrazenia (Klasický, Šport a Progresívny), a môže individuálne nastaviť informácie a zobrazenia, ktoré sú pre neho podstatné.
Reproduktory
Vďaka dotykovo vnímateľným impulzom a prídavnej odozve prostredníctvom reproduktorov môže vodič používať dotykové pole pomocou ovládača na stredovej konzole bez toho, aby musel odvrátiť zrak od vozovky. Tlačidlá pred ovládačom s priamym vstupom pre časté funkcie ovládania, ako aj lišta s ovládacími prvkami pre asistenčné jazdné systémy (na želanie) nad otočným prepínačom svetiel dopĺňajú možnosti zadávania príkazov. Vodič sedí blízko pri skle a spoza volantu si vychutnáva skvelý výhľad z vozidla.
Viac miesta pre všetkých
Z nových rozmerov väčšej Triedy G profitujú nielen vodič a spolujazdec, ale aj cestujúci v druhom rade sedadiel. Zadné sedadlá sú sklápateľné v rozsahu 60, 40 alebo 100 percent. Už v sériovej výbave sú sedadlá Triedy G vybavené množstvom komfortných funkcií, ergonomicky tvarované a poskytujú tak lepší komfort sedenia a bočnú oporu.
K týmto funkciám patrí napríklad pamäťová funkcia pre sedadlo vodiča, vyhrievanie sedadiel vpredu a vzadu, ako aj komfortné opierky hlavy vpredu. Tento komfort jazdy možno na želanie ešte zvýšiť balíkom aktívnych viackrivkových sedadiel. Balík okrem špeciálnych viackrivkových sedadiel obsahuje aj rôzne masážne funkcie, klimatizáciu sedadiel a rýchle vyhrievanie sedadiel. Tento variant okrem toho ponúka elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku pre vodiča a spolujazdca. V bočných častiach sedacích podušiek a operadiel aktívnych viackrivkových sedadiel sú integrované vzduchové komory, ktoré sa plynulo napĺňajú alebo vyprázdňujú v závislosti od dynamiky jazdy, čím zabezpečujú lepšie držanie tela vodiča a spolujazdca v konkrétnej polohe sedadla a ešte väčšiu bočnú oporu, napríklad pri jazde v zákrutách.
V teréne: legenda prekonáva samu seba
Najvyšším cieľom vývoja bolo nanovo zadefinovať kvalitu jazdných vlastností tak na spevnenej vozovke, ako aj v teréne. Tento cieľ sa podarilo dosiahnuť: nová Trieda G je v teréne ešte výkonnejšia a na ceste výrazne agilnejšia, dynamickejšia a komfortnejšia ako jej predchodca. Trieda G tak ostane skutočným Géčkom – okrem iného vďaka svojmu sériovému rebrinovému rámu, trom 100-percentným uzávierkam diferenciálu a terénnej redukcii LOW RANGE.
Nový podvozok vznikol v spolupráci spoločností Mercedes-Benz G GmbH a Mercedes-AMG GmbH. Výsledkom je nezávislé zavesenie kolies s prednou nápravou s dvomi priečnymi ramenami v kombinácii s tuhou zadnou nápravou. Inžinieri pritom museli bojovať o každý milimeter, pretože priechodnosť terénom vyžaduje v neposlednom rade aj maximálnu svetlú výšku. V rozhodujúcej miere k tomu prispieva vyššie umiestnenie osí a na dosiahnutie požadovanej robustnosti je v motorovom priestore potrebná výstuha stredového tunela.
Komponenty prednej nápravy s dvomi priečnymi ramenami sú pripevnené bez nápravnice priamo na rebrinový rám. Montážne body na ráme spodného priečneho ramena v smere osi Z sú usporiadané tak vysoko, ako to bolo možné. Toto usporiadanie garantuje dobré jazdné vlastnosti mimo asfaltu. Pre Triedu G bola navrhnutá nová, mimoriadne robustná konštrukcia prednej nápravy, takže terénne schopnosti a vlastnosti predchodcu ostali zachované a čiastočne sú dokonca lepšie.
Pôžitok z jazdy v teréne
Takto vybavená Trieda G so svetlou výškou 270 milimetrov voči diferenciálu prednej nápravy poskytuje veľký potenciál na maximálnu schopnosť presadiť sa a pôžitok z jazdy v teréne. Hodnoty hovoria sami za seba:
o stúpavosť pri vhodnom podklade až 100 %,
o svetlá výška medzi nápravami, zväčšená o 6 milimetrov, teraz 24,1 cm,
o maximálna brodivosť aktuálne 70 cm pri prechode vodou alebo blatom, väčšia o celých 10 centimetrov,
o stabilná jazda v náklone 35°, zväčšenie o 7°,
o nájazdový uhol vzadu: 30° a vpredu°: 31°, zväčšený o 1°,
o prechodový uhol: 26°, plus 1°.
Vďaka nezávislému zaveseniu kolies sa podarilo zlepšiť tuhosť prednej časti karosérie. Výstuha stredového tunela, nazývaná most teleskopických vzpier, teraz spája kupoly predných teleskopických vzpier, čo zvyšuje torznú tuhosť rebrinového rámu.
Vzadu je nová tuhá náprava, ktorá je na rozdiel od predchodcu vedená štyrmi pozdĺžnymi ramenami na každej strane a jednou panhardskou tyčou. To ešte viac zvyšuje bežný cestný komfort. Dráha stlačenia/vypruženia vzadu s dĺžkou 82/142 milimetrov a svetlá výška voči diferenciálu zadnej nápravy 241 milimetrov zabezpečujú v teréne bezpečnosť aj v extrémnych situáciách.
V ponuke: Komfort, Šport, Individuálny alebo Eco
DYNAMIC SELECT je k dispozícii pre Triedu G teraz až s piatimi jazdnými programami. Stlačením tlačidla možno behom sekundy zmeniť charakteristiku vozidla, pretože systém na základe požiadavky vodiča zmení charakteristiku motora, prevodovky, podvozka, riadenia a asistenčných systémov. Štyri jazdné programy Komfort, Šport, Eco a Individuálny možno pohodlne nastaviť prepínačom DYNAMIC SELECT.
Režim ECO napríklad umožňuje spôsob jazdy s mimoriadne nízkou spotrebou paliva. V režime Šport sa naproti tomu menia body preradenia automatickej prevodovky, reakcia motora na plynový pedál, parametre elektrického riadenia a parametre výfukovej klapky. V programe Individuálny môže vodič vykonať vlastné preferované nastavenia vozidla.
Mimoriadne veľa možností nastavenia dovoľuje DYNAMIC SELECT v kombinácii s novým podvozkom s adaptívnym nastaviteľným tlmením (na želanie). Prepínačom DYNAMIC SELECT môže vodič v nastaveniach Šport a Komfort meniť aj vlastnosti tlmenia vozidla.
Zjednodušene povedané, Trieda G rozpozná aktuálny stav vozovky a nastaví zodpovedajúcu charakteristiku tlmenia, takže tlmenie napríklad v teréne bude tvrdšie. Naproti tomu v režime Šport reaguje Trieda G na vozovke ešte agilnejšie.
Nový „režim G“ si razí cestu aj tam, kde žiadna nie je
Jedným z predpokladov zlepšených jazdných vlastností v teréne je nový „režim G“. Nezávisle od zvoleného jazdného programu prejde Trieda G do „režimu G“, ak sa aktivuje niektorá z troch uzávierok diferenciálu alebo vodič zaradí terénnu redukciu LOW RANGE.
Tento terénny režim prispôsobí nastaviteľné tlmenie podvozka, riadenie a krivku závislosti plynového pedála, zabráni zbytočnému radeniu a zabezpečuje tak optimálnu kontrolu a maximálny pohyb v teréne. Na združenom prístroji vtedy úplne diskrétne svieti malý symbol „G“. „Géčko“ tak hravo zdolá veľké nerovnosti podkladu, vodič dokáže manévrovať na centimeter presne aj v tom najstrmšom teréne a dostáva prostredníctvom riadenia dobre čitateľnú informáciu o trakčnej schopnosti podkladu.
Na spevnenej ceste: agilná, komfortná, suverénna
V zozname požiadaviek pri vývoji Triedy G boli uvedené nielen pevnosť a prevaha v teréne, ale aj vyššia dynamika jazdy a komfort na asfaltových cestách. Vďaka novej koncepcii prednej nápravy sa tak zvýšila aj výkonnosť Triedy G na spevnených cestách. Géčko jazdí na ceste rovnako agilne ako komfortne a umožňuje vodičovi zažiť lepší pocit z riadenia. Terénne vozidlo sa stabilnejšie drží v pruhu, jazdu mimo spevnených ciest absolvuje obratne a bez námahy.
Digitálny prototyp
Vývojári pomocou digitálneho prototypu nasimulovali životnosť jednotlivých konštrukčných dielov a uzavretých systémov s cieľom zistiť, na ktorých miestach možno použiť ľahšie suroviny. Diéta zabrala, Trieda G zhodila približne 170 kilogramov. Receptom je nový mix materiálov z pevných, vysokopevných, ultravysokopevných ocelí a hliníka, ako aj ešte vylepšené výrobné procesy v rakúskom závode Magna Steyr. Tuhá karoséria teraz pozostáva z rozličných druhov ocelí; blatníky, kapota motora a dvere sú zasa z hliníka.
Aby bolo možné zachovať závesy a kľučky dverí typické pre Triedu G, vývojári ich prispôsobili novej hliníkovej konštrukcii. Stĺpiky A a B sa pre svoju nosnú funkciu vyrábajú z vysokopevnej ocele. Znížená hmotnosť pritom v žiadnom prípade neznamená nižšiu stabilitu – naopak: torznú tuhosť rámu, karosérie a silentblokov uchytenia karosérie sa dokonca podarilo zvýšiť približne o 55 percent z 6 537 na 10 162 Nm/stupeň. Okrem zlepšenia vlastnej dynamiky a komfortu jazdy z toho okrem iného vyplýva aj zvýšená kvalita v rámci hlučnosti vozidla, čo sa počas jazdy pozitívne prejaví výrazne nižším hlukom a nižšími vibráciami v interiéri.
Silná a efektívna
V novom G 500 (kombinovaná spotreba paliva: 11,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 263 g/km) zabezpečuje energický pohyb dopredu výkonný 4,0-litrový benzínový motor V8. Nové biturbo vyvinie výkon 310 kW (422 k) a maximálny krútiaci moment 610 newtonmetrov pri otáčkach 2 000 až 4 750 ot./min.
Nová automatická prevodovka na palube
Na prenos sily bola teraz automatická prevodovka s meničom 9G-TRONIC špeciálne nastavená na požiadavky terénnej ikony. Vďaka špeciálnej softvérovej aplikácii dokázali inžinieri skrátiť časy preradenia a reakčné časy 9-stupňovej prevodovky. Veľké rozpätie prevodovky nielen zlepšuje komfort a znižuje hlučnosť jazdy práve pri nízkych otáčkach, súčasne prispieva aj k zníženiu spotreby paliva.
Tak priame, ako je možné, tak nepriame, ako je potrebné
Sériovo je teraz Trieda G vybavená elektromechanickým riadením s ozubenou tyčou, čo umožňuje realizáciu asistenčných systémov pre vodiča, ako je asistent parkovania. Elektromechanické riadenie navyše spotrebuje menej energie ako systém na báze hydrauliky.
V závislosti od jazdného programu sa nastaví jedna z troch kriviek závislosti riadenia Komfort, Šport a Terén. To zabezpečuje komfortnú alebo športovú citlivosť riadenia na ceste, ale aj autentickú a presnejšiu odozvu na nespevnenom a náročnom podklade, ktorá je vždy spojená s dostatočnou podporou riadenia. Tak priame, ako je možné, tak nepriame, ako je potrebné, tak by bolo možné výstižne charakterizovať riadenie.
Nadčasová Trieda G
je špičkovým modelom medzi luxusnými terénnymi vozidlami. Nie je len s odstupom času najdlhšie konštruovaným modelovým radom osobných motorových vozidiel v histórii značky Mercedes-Benz, ale aj predchodcom všetkých vozidiel kategórie SUV s hviezdou – preto všetky terénne vozidlá značky Mercedes-Benz nosia v názve veľké písmeno G.
To, čo sa začalo zmluvou o spolupráci medzi vtedajšou spoločnosťou Daimler Benz AG a firmou Steyr-Daimler-Puch v rakúskom meste Graz v roku 1972, je dnes história pretkaná superlatívmi a míľnikmi. Už prvá koncepcia, ktorá je vypracovaná, je iná. Tím navrhol vozidlo, ktoré vyniká výbornými terénnymi vlastnosťami, súčasne však nachádza svojich kupcov ako plnohodnotné a bezpečné vozidlo na voľný čas. Náhon na všetky kolesá a uzávierky diferenciálu so 100-percentným účinkom odvtedy patria k Triede G rovnako ako robustný rebrinový rám.
V čase uvedenia na trh na jar v roku 1979 boli k dispozícii štyri varianty motora s výkonovým spektrom 53 kW/72 k až 115 kW/156 k. Zákazníci si mohli vybrať medzi kabrioletmi s krátkym rázvorom kolies, ako aj kombi s krátkym alebo dlhým rázvorom kolies. Vozidlami konštrukčného radu 463 sa v roku 1989 začala evolúcia, prostredníctvom ktorej sa terénne vozidlo okrem iného prispôsobilo aj neustálemu technickému pokroku. Vďaka nej sa ustavične rozširoval okruh nadšencov tohto vozidla a zvýraznil charakter exkluzívneho vozidla na každú príležitosť. Od roku 1993 má toto dieťa aj svoj oficiálny názov: Trieda G.
Vo svete sú modely Triedy G známe ako „papamobil“. Perleťovou farbou nalakované terénne vozidlo Mercedes-Benz 230 G so špeciálnou sklenenou nadstavbou sprevádzalo pápeža Jána Pavla II. na jeho početných cestách od roku 1980.
Potenciál triedy G
Pri príležitosti 25. jubilea Triedy G sa na trh dostal celkom výnimočný model, ktorý zušľachtila značka Mercedes-AMG: G 55 AMG Kompressor. Osemvalcový pohonný agregát (350 kW/476 k, krútiaci moment 700 Nm) prepožičal terénnemu vozidlu doteraz nepoznaný výkon a svedčil o ohromnom potenciáli, ktorý sa skrýva v Triede G.
V roku 2015 priniesol model G 500 4×4² nielen luxusný interiér, ale aj svetlú výšku 45 centimetrov a pôsobivý výkon na cestných komunikáciách. Program výbavy designo manufaktur od roku 2015 ponúka zákazníkom možnosť pretvoriť Triedu G na vozidlo, ktoré spĺňa ich vlastné želania – exkluzívnymi, dokonale zosúladenými variantmi výbavy.
Vďaka modelu Mercedes-Maybach G 650 Landaulet bolo ikonické Géčko v roku 2017 vynájdené nanovo. So suverénnym motorom V12 (kombinovaná spotreba paliva: 17,0 l/100 km, kombinované emisie CO2: 397 g/km), s portálovými nápravami, elektrickou látkovou sklápacou strechou a exkluzívnou výbavou v priestore pre cestujúcich vzadu spĺňa mimoriadne terénne vozidlo, očakávania zákazníkov, ktorí kladú na svoje vozidlo tie najvyššie nároky. Nastavený limit bol na 99 exemplárov.Zrejme najexkluzívnejší druh pôžitku z jazdy pod otvorenou oblohou.
Jubilejné vozidlo
V lete 2017 opustilo výrobnú linku v meste Graz tristotisíce vozidlo Triedy G – Mercedes-Benz G 500 vo farbe modrá maurícius designo metallic s čiernymi koženými sedadlami a kontrastnými bielymi švami (kombinovaná spotreba paliva: 12,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 289 g/km).
Jubilejné vozidlo vybavené prvkami výbavy pre jazdu v teréne vrátane čiernych 16-palcových kolies s pneumatikami do každého terénu a robustného strešného nosiča sa v lete vydalo v ústrety novým dobrodružstvám. Výbavu zostavili priaznivci Triedy G z celého sveta, ktorí mohli odovzdať svoj hlas obľúbenej špecifikácii na oficiálnej stránke Triedy G na sieti Facebook. Na sociálnych sieťach možno sledovať aj budúce výlety tohto tristotisíceho exemplára.
Zdroj: Tlačová správa spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o.
[TheChamp-Sharing]