Autonómne vozidlá – síce bezpečnejšie, avšak s vyšším rizikom súkromia
Dáta sú zlatom 21. storočia.
Vozidlá by mohli vybudovať zlatú baňu osobných údajov pre súkromné spoločnosti a boli by ľahšie pre cielenie ľudí ako spotrebiteľov.
Des Butler, profesor práva na Queensland University of Technology, tvrdí, že riziko súkromia zahrnuté v autonómnych vozidlách boli „spiacim problémom,“ ktoré regulácie ešte úplne nezahrnuli, hoci podľa automobiliek bude táto technológia na cestách už v roku 2020.
„Tieto vozidlá budú vedieť, kde sa radi udržujete, v akých podnikoch a môžu si tak vybudovať váš profil. Ľudia budú s nimi cestovať každý deň bez toho, aby si uvedomili koľko údajov bude o nich auto generovať a koľko údajov sa bude môcť použiť, “ tvrdí Butler.
Vo štvrtok federálna vláda Austrálie formálne spustila $55 milión dolárové (46 miliónov eur) financovanie pre zodpovedanie nejasností ohľadom tejto technológie. Tieto financie získalo iMOVE, priemyselné kooperačné výskumné stredisko, ktoré sa skladá z hráčov z priemyslu a univerzít, ktoré chcú vyvíjať technológie na urýchlenie „inteligentných dopravných systémov„, vrátane automobilov bez vodiča, v snahe znížiť preťaženie mestskej dopravy.
Manažujúci riaditeľ iMOVE, Ian Christensen tvrdí, že cieľom je zohrať rolu v „zlepšovaní prepravy ľudí a váhy, v ktorom budú hrať dôležitú rolu autonómne vozidlá.“
Christensen tvrdí, že „najväčšia výhoda“ technológie by bola zníženie mýtneho v Austrálii. V krajine je ročne okolo 1300 smrteľných nehôd, pričom ročné náklady na nehody sa odhadujú na minimálne 30 miliárd dolárov.
„Je to veľká záťaž pre hospodárstvo a perspektíva autonómnych vozidiel podstatne znižuje mieru nehôd a traumy, a preto má dramatický prínos pre hospodárstvo,“ tvrdí Christensen.
Nedostatečná technológia
Stále existujú medzery v technológii. Autonómne vozidlá sa napr. nevedia vyhýbať kengurám a minulý rok bol muž v USA zabitý, keď jeho Tesla Model S narazila do nákladiaku v auto-pilot režime.
Minulý mesiac parlamentné vyšetrovanie sociálnych otázok, týkajúcich sa zavedenia vozidiel bez vodiča, odporúčalo zriadenie národnej pracovnej skupiny, ktorá by sa zaoberala „rámcami pre vlastníctvo, používanie a bezpečnosť, ktoré sa vzťahujú na údaje vytvorené automatizovanými vozidlami“.
Taktiež sa odporúčajú ďalšie vyšetrovania, ktoré by umožnilo presne stanoviť, kto vlastní údaje vyrobené v aute a práva spotrebiteľov, výrobcov, poisťovní a vládnych agentúr.
iMOVE tvrdí, že ľudia sa „oprávnene obávajú zhromažďovania údajov a ich následného používania“ a vyžadujú „jasné pochopenie toho, aké údaje sa zhromažďujú“ a prečo.
Cecilia Warren z poisťovne IAG tvrdí, že existujú nejasnosti ohľadom vlastníctva informácie.
„Ide o spotrebiteľské údaje? Ide o výrobcove údaje? Ide o vládne údaje? Všetky tieto otázky sa v súčasnosti riešia v Národnej komisii pre dopravu,“ tvrdí Warren.
Butler tvrdí, že akákoľvek konverzácia ohľadom regulácia potrebuje zvážiť, kto vlastní údaje a ako môžu byť ukladané.
„Ide o spiaci problém, pretože verejnosť pri týchto vozidlách sústredí na bezpečnosť, nie súkromie alebo ochranu údajov,“ tvrdí Butler.
zdroj fotografie: theguardian.com
zdroj: theguardian.com, zdroj titulnej fotografie: theguardian.com
[TheChamp-Sharing]