Predpoveď: v ekonómii robotov budú všetci ľudia marketéri
Jedna predpoveď o tom, ako technologická revolúcia nebude inšpirujúca.
Strach z toho, že roboty alebo iný inteligentný softvér nás všetkých oberie o prácu je dominantným ekonomickým meme nášho času. Avšak, ten strach nie je na mieste.
Je nepravdepodobné, že uvidíme masovú nezamestnanosť. Skôr nastane situácia z minulosti , kedy sa pracovníci zo súčasných sektorov presunú niekam inam, hoci ich to bude trochu bolieť. Skutočným rizikom ostáva, že nás roboty presunú do menej sociálne produktívnych prác, ako je marketing.
Pozrime sa na príklad také bankomaty. Stal sa opak toho, čo si veľa ľudí myslela a pri masovom rozšírení automatov v 90-tych rokoch nedošlo k významnému poklesu dopytu po pokladníkoch. Bankomaty uľahčili prácu bánk a taktiež znížili náklady na služby, čo umožnilo bankám najať viac pracovníkov, vrátane pokladníkov.
Títo pokladníci hrajú menšiu rolu ako v minulosti pri počítaní peňazí a prijímaní vkladov, takže, čo začali robiť namiesto toho? Jednoducho sa stali súčasťou iného tímu v banke, ktorý sa staral o zákazníkov.
Čoraz viac práce je vykonávané inteligentným softvérom. A čoraz viac dôležitejšia je zákaznícka starostlivosť. Niektoré funkcie zdravotných asistentov sa stávajú automatizovanými, avšak nemocnice a doktori sa stále snažia zlepšiť starostlivosť o súčasných pacientov.
V sklade Amazonu zase roboty nahradili skladníkov, ktorí museli z regálov vyberať alebo vkladať tovar, avšak niekto druhý musí zase presvedčiť zákazníkov, aby nakúpili.
Toto sú špecifické príklady, ktoré zahŕňajú všeobecnú logiku substitúcie ľudskej práce. Stroj a softvér sú veľmi dobrí vo vykonávaní úloh a taktiež dodávania kvalitných služieb, ako je napr. Alexa od Amazonu. Avšak stroje nie sú efektívne v presvedčovaní alebo vytváraní marketingových kampaní, brandovaní produktov alebo korporácii, poprípade zdravenia pri dverách s očarujúcim spôsobom ako v reštauráciách. Tieto aktivity budú ešte dlho privilégiom ľudí.
O koľko bude tento presun pracovnej sily do marketingových činností krokom vpred? Je isté, že množstvo komerčného presvedčovania je užitočné. Marketing informuje zákazníkov o nových produktov a ich detailoch alebo presvedčuje ľudí o tom, ako je jeden produkt lepší ako druhý. Niekedy už samostatná existencia reklamy zlepšuje dojem o produkte. Bez marketingu by bola technológia ako sú smartfóny iba kusom šrotu a softvéru a nie prostriedkom, ktorý nám uľahčuje život.
Na druhú stranu, množstvo marketingu je iba o investovaní do reklám. Každá spoločnosť sa vás bude snažiť odtiahnuť od konkurenčnej značky, a hoci produkty spĺňajú to, čo zákazník požaduje, viac peňazí sa míňa na boj medzi značkami, než je ideálom pre efektivitu spoločnosti. Banka možno bude chcieť, aby ste sa využívaním jej služieb cítili dobre, v skutočnosti však nie je až o toľko lepšia, ako jej konkurencia. Coca-Cola je možno lepšia ako Pepsi, alebo opačne, avšak nie o príliš veľa. Ročne sa míňajú miliardy eur iba na to, aby sa zákazníci presunuli od jednej značky k druhej. Ak sa pozrieme na Coca-Colu, tá investovala minulý rok do svojho marketingu okolo 4 miliárd dolárov (3,41 miliárd eur).
Čím viac podniky ušetria na výrobe, tým viac môžu minúť na marketing. A hoci zákazníci z toho môžu benefitovať, existuje aj limit. Ako sa pracovníci budú presúvať z obsluhovania zákazníkov v pozdravu zákazníkov, v každej reštaurácii sa vás budú snažiť privítať. Návšteva banky je taktiež zábavnejšia, keďže pokladníci, ktorí v minulosti počítali peniaze sú teraz trénovaní na predaj produktov banky.
To je však stále neinšpirujúca vízia toho, čo sa stane potom, čo nás roboty zbavia manuálnej práce. Nebuďte prekvapení, ak počas nasledujúcich rokov uvidíte robotov v každodennom živote, avšak nevšimnete si zvýšenú produktivitu v štatistikách. O tom je súčasná ekonomika.
zdroj: bloomberg.com, zdroj titulnej fotografie: bloomberg.com
[TheChamp-Sharing]