13 metropol, ktoré plánujú čiastočný alebo úplný zákaz áut
Tieto mestá aktívne bojujú proti znečisteniu ovzdušia.
V roku 2015, Oslo oznámilo plán zakázať prístup všetkým autám v mestskom centre do roku 2019. Tento plán si vyžiadal protest od niekoľkých podnikateľských spoločností a tak mesto prišlo so šikovnejším riešením.
Namiesto toho, aby sa Oslo zbavilo áut, mestská rada v júni tohto roku rozhodla, že im znemožní prístup prostredníctvom zablokovania parkovacích miest. Pred niekoľkými mesiacmi Nórsko taktiež potvrdilo, že zakáže predaj všetkých áut so spaľovacími motormi do roku 2025.
Mestá v Nórsku však nie sú jediné, ktoré sa chystajú zbaviť sa áut. Politici na celom svete sa snažili prísť na nové spôsoby, ako môžu v mestách vytvoriť nové miesta pre ľudí a znížiť emisie oxidu uhličitého z dieselov.
Tu je 13 metropol, ktoré vedú smer k čistejšiemu mestskému prostrediu.
Oslo implementuje zákaz na autá do roku 2019
Oslo plánuje permanentný zákaz na všetky autá v mestskom centre do roku 2019, čo je o 6 rokov skôr než začne platiť celoštátny zákaz na benzínové a naftové autá. Hlavné mesto Nórska bude investovať vo veľkom do mestskej dopravy a nahradí 35 míľ (56 km) súčasných ciest cyklotrasami.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Madrid plánuje ešte väčší zákaz
Madrid plánuje zakázať autá 500 akrov (202 hektárov) od mestského centra do roku 2020 a chce premeniť 24 najrušnejších ulíc na pešiu zónu.
Iniciatíva je súčasťou mestského plánu „udržateľnej mobility,“ ktorý chce znížiť denné využívanie áut z 29 % na 23 %. Vodiči, ktorí budú ignorovať nové regulácie zaplatia pokutu v minimálnej hodnote 100 dolárov (85 eur). A najviac znečisťujúce autá zaplatia parku ešte viac.
zdroj fotografie: businessinsider.com
V Chengdu, Číne sa budú môcť ľudia dostať peši takmer všade za menej ako 15 minút
Chengdu plánuje novú obytnú oblasť, ktorá umožní ľuďom ľahšie chodiť ako jazdiť, pomocou ulíc vytvorených tak, aby sa ľudia dostali všade za 15 minút. Hoci čínske mesto nezakáže autá úplne, iba polovica ciest v 80-tisícovom meste umožní jazdiť autám. Pôvodný plán bol určený na rok 2020, avšak problémy v oblasti oneskoria dodržanie termínu.
Hamburg uľahčuje ľuďom nejazdiť na aute
Nemecké mesto plánuje urobiť z chodenia a bicyklovania dominantný spôsob dopravy. Počas nasledujúcich 2 dekád, Hamburg redukuje počet áut, umožnením iba chodcom a cyklistom vstup do určitých oblastí.
Projekt sa nazýva „zelená sieť,“ ide o prepojené miesta, do ktorých ľudia môžu vstúpiť iba bez áut. Do roku 2035, sieť pokryje 40 % Hamburgu a bude zahŕňať parky, detské ihriská, športové trávniky a cintoríny.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Bicykle pokračujú dominovať cestám v Kodani
V súčasnosti, viac ako polovica populácie v Kodani jazdí do práce na bicykli každý deň, čo je možné vďaka snahe mesta postaviť pešie zóny v začiatkoch 60-tych rokoch 20. storočia. Hlavné mesto Dánska má v súčasnosti viac ako 200 míľ cyklistických chodníkov (321 km) a najmenej percent vlastníctva áut v Európe.
Najnovším cieľom je postaviť superdiaľnicu pre bicykle, ktorá sa bude rozširovať do okolitých predmestí. Prvá z plánovaných 28 ciest bola otvorená v roku 2014 a ďalších 11 bude dokončených do roku 2018. Mesto sa taktiež zaviazalo byť úplne bez uhlíku do roku 2025.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Paríž zakáže naftové autá a zdvojnásobí počet cyklistických chodníkov
Keď Paríž zakázal na 1 deň autá s párne končiacimi sa poznávacími značkami v roku 2014, znečistenie sa znížilo o 30 %. Teraz chce mesto odradiť autá od jazdenia v centre mesta úplne.
Od júla 2016, všetky autá vyrobené pred 1997 majú zákaz jazdiť v mestskom centre počas týždňa. Pokiaľ tak urobia, dostanú pokutu, hoci tu ešte môžu jazdiť cez víkendy. Starosta Paríža taktiež plánuje zdvojnásobiť počet cyklistických chodníkov a obmedziť určitý počet ulíc iba pre elektromobily do roku 2020. Mesto taktiež pokračuje vo vytváraní menších, krátkodobých snáh pre zníženie emisií, ako je deň bez áut v roku 2015 a nedeľa bez áut v roku 2016.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Londýn vyžaduje od vodičov aby platili poplatok za preťaženie
Podobne ako Paríž, starosta Londýna tvrdí, že mesto zakáže všetky naftové autá do roku 2020.
V súčasnosti, mesto odrádza od používania naftových áut v niektorých častiach mesta prostredníctvom pokút v hodnote 12,50 dolárov (10,62 eur) pre naftové autá, ktoré vstúpia do časti mesta v rušných hodinách. Túto pokutu nazývajú „poplatok za preťaženie“.
V júli Británia oznámila, že zakáže predaj všetkých naftových a benzínových vozidiel do roku 2040. Cieľom je bojovať s rastúcou krízou znečistenia ovzdušia vo Veľkej Británii.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Brusel chce najväčšiu pešiu zónu v Európe
Väčšina ulíc, ktoré obkolesujú námestie, burzu a Rue Neuve (veľká nákupná ulica) boli odjakživa iba pre chodcov. Tieto ulice dokopy vytvárajú 2. najväčšiu zónu bez áut v Európe, hneď za Kodaňou.
V roku 2002, Brusel spustil prvý „pohyblivý týždeň,“ ktorý mal povzbudiť ľudí k využívaniu verejnej dopravy namiesto súkromnej. A na 1 deň každý september sú všetky autá v mestskom centre zakázané.
Mesto hľadá ďalšie spôsoby ako rozšíriť svoje pešie zóny. Vo februári 2016 sa oznámilo, že v roku 2018 sa zakážu všetky naftové autá vyrobené pred rokom 1998.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Berlín stavia superdiaľnice pre cyklistov
V roku 2008, nemecké hlavné mesto vytvorilo nízko-emisnú zónu, zakázaním všetkých benzínových a naftových vozidiel, ktoré nespĺňajú národné emisné štandardy. Oblasť pokrýva okolo 34 míľ2 (88 km2) v mestskom centre a má vplyv na približne 1/3 obyvateľov Berlína.
Mesto taktiež oznámilo v marci plán na vybudovanie niekoľkých superdiaľníc pre cyklistov, ktoré budú široké približne 13 stôp (4 metre). Konštrukcia začne koncom roku 2017.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Mexico City dúfa, že zakáže okolo 2 miliónom áut prístup do mestského centra
V apríli 2016 sa mestská vláda rozhodla zakázať väčšiemu množstvu áut jazdiť do mestského centra počas 2 pracovných dní a 2 sobôt za mesiac. Nariadenie rozhoduje o tom, ktoré autá môžu vstúpiť do mestskej časti v daný deň na základe evidenčných čísiel.
zdroj fotografie: businessinsider.com
Bogotá pracuje na odstránení áut z ulíc od roku 1974
V hlavnom meste Kolumbii sa 1 deň do týždňa uzavrie zhruba 75 míľ (120 km) ciest. Táto udalosť, nazývaná Ciclovía, začala už od roku 1974. Mesto má taktiež v súčasnosti viac než 200 míľ (321 km) cyklistických chodníkov.
V roku 2013 mesto taktiež implementovalo program, ktorý zakazuje jazdiť autám počas rušných hodín. Obmedzenie sa týka určitých poznávacích značiek v určitý deň týždňa, podľa toho či ide o párne alebo nepárne číslo.
zdroj fotografie: businessinsider.com
San Francisco chce zakázať autá na jednej z najrušnejších ciest
2. augusta 2017, San Francisco oznámilo plán zakázať autá a pridať cyklistické chodníky dlhé 2,2 míľ (3,5 km) na Market Street, jednej z najrušnejších ulíc. Po celom meste majú vzniknúť cyklistické chodníky dlhé okolo 125 míľ (201 km).
8 rokov dlhý plán v hodnote 604 miliónov dolárov (513 miliónov eur) plánuje urobiť Market Street viac atraktívnejšiu pre chodcov. Projekt bude trvať niekoľko rokov, avšak očakáva sa, že prvá fáza sa začne v roku 2018.
zdroj fotografie: businessinsider.com
New York City znižuje automobilovú dopravu
Zatiaľ, čo New York neplánuje zakázať autá v blízkej budúcnosti, rozširuje počet peších zón, spolu so zdieľaním bicyklov, metra a autobusov.
Časti oblastí v obľúbených oblastiach ako je Times Square, Herald Square a Madison Square Park sú už teraz permanentne pešími zónami.
Na 3 soboty každý August sa stovky tisíc ľudí zúčastnia každoročnej udalosti Summer Streets, ročnej udalosti, ktorá zakazuje autám jazdiť na hlavnej dopravnej tepne prepájajúcu Central Park s Brooklyn Bridge.
Mesto taktiež plánuje vytvoriť viac peších zón. Už sa nesnaží optimalizovať New York pre vodičov, avšak rozmýšľajú o iných spôsoboch doprave, než je iba auto.
zdroj fotografie: businessinsider.com
zdroj: businessinsider.com, zdroj titulnej fotografie: businessinsider.com
[TheChamp-Sharing]